На този ден преди 40 години: Lada Samara слиза от конвейра

В „осмицата“ е ползвана помощ от... Porsche

Пламен Георгиев,
Lada 2108 руски автомобили

iStock

Л юбовта на българина към съветската епоха (политическа, икономическа и автомобилна) е толкова силно изразена, че решихме да отбележим 40-годишния юбилей на Lada-2108 с няколко интересни факта за модела, който познаваме и като „Самара“.

Първата Lada-2108 слиза от конвейра в Толиати на 18 декември 1984 г., ден след като е започнало самото производство. Първата „осмица“ е с бежов цвят, тя слиза не от основния конвейр, а от тренировъчен.

За производството на модела в завода е закупено ново оборудване. По-интересното е, че новият модел въвежда за пръв път в модели Lada пластмасови брони и поцинковани елементи по купето.

Друг любопитен факт е, че за пръв път „АвтоВАЗ“ прави аеродинамични тестове на свой автомобил. Заради клинообразния си силует, големия наклон на предното и задното стъкло, новият модел получава народното „длето“.

iStock

За пръв път моделът се появява на скица още през май 1977 г. А първият опитен образец на ВАЗ-2108 е „събрана“ на 31 декември 1978 г.

През 1986 г. Lada “осмица“ започва рали кариерата си. Краян на спортната й кариера идва със Samara T3 със задвижване на четирите колела и двигател от Porsche с 360 к.с.

Първоначално 2108 се оборудва с 4-степенна механична кутия. Петстепенната идва с лансирането на Lada-2109. Фейслифт 2108 преживява през 1992 г., предният капак е удължена, радиаторната решетка променена, същото важи и за приборното табло.

На ВАЗ-2108 се монтират двигатели с обем 1.0, 1.3 и 1.5 литра. От 1994 до 2024 се пускат версии с инжекционен двигател и обем 1.5 литра. Има малко „осмици“ с 1,6-литров двигател със 140 к.с.

В създаването на 2108 участват западни компании, в частност Porsche. Натрупаният опит при създаването на „осмицата“ след това е ползван за разработването на Lada 110, както и за семейство Lada Kalina.

Източник на статията: auto.mail.ru

Lada 2108 руски автомобили Самара