П роизводство на автомобили в Каталуня има от 1919 г., но едва три десетилетия по-късно Испания съзрява да направи свой собствен бранд. Абревиатурата SEAT (Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo) се появява на небосклона през 50-те години, когато в Каталуня се събират акционери, заинтересовани от производството на леки автомобили.
Сред тях са Националният индустриален институт, държащ 51% от акциите на новата компания, шест банки с общ дял от 42%, а италианците от FIAT влизат с технология и лиценз за производство, взимайки 7% от акциите.
През същата 1950 г. в околностите на Барселона, в Марторел, започва изграждането на автомобилен завод, който произвежда първите си коли на 13 ноември 1953 г. Заводът е доста скромен като размери. Първоначално тук се произвеждат само по 5 автомобила на ден.
От това става ясно, че компанията не е особено амбициозна, същото важи и за първия й продукт 1400, който не е нищо повече от FIAT 1400, но с различна емблема.
Испанската компания не се отклонява от тактиката, избрана в началото на своята история, като предпочита да разчита на опита и техническия потенциал на други, по-силни марки. И така, през 1980 г., след като италианците са принудени да излязат от SEAT, испанците веднага започват да търсят нов донор. През 1982 г. го намират в лицето на Volkswagen AG, който към 1986 г. вече притежава контролния пакет акции.
Любопитно е, че пасивната позиция на SEAT и нежеланието да се занимава със собствени разработки - изграждане на нови платформи, създаване на двигатели и т.н. - не повлияха на популярността на марката в страната. Испанците охотно купуваха Seat, предпочитайки ги пред други европейски марки. И така, през 1954 г. заводът вече е сглобил около три хиляди автомобила, през 1957 г. започва сглобяването на SEAT 600, който се оказва не по-малко популярен в Испания от донора си FIAT 600 в Италия.
SEAT 600
През 16-те години на поточната линия, до 1973 г., SEAT 600 се продава в близо 800 000 копия. Почти всяка четвърта кола в страната е модел 600. Той се отличава от Fiat само по емблемата на предния капак, но иначе е същата кола със задно разположен двигател и задно предаване с 4-цилиндров 633-кубиков двигател, генериращ 19 к.с.
С течение на времето техническите характеристики на автомобила се промениха заедно с нарастването на обема и мощността на двигателя. Моделната гама също се разшири. През 1963 г. се появява SEAT 800 с 4 врати, а в началото на 70-те години и модела 850. SEAT произвежда купета и дори кабриолети.
През 1968 г. от поточната линия слиза SEAT 124. Испанците продължават да жънат от успеха на FIAT, чиято златна ера все още продължава. FIAT 124, който става съветската „Жигула”, печели приза за „Автомобил на годината в Европа за 1967 г.”
Прескачаме две десетилетия, за да стигнем до първото поколение SEAT Ibiza от 1984 г. По дизайна й са работили италианците от Giugiaro, както и немците от инженерната компания Karmann и концерна Porsche. Смята се, че именно първата Ibiza в крайна сметка се оказва най-харизматичният модел в цялата история на марката.
Това предполага, че SEAT все пак прави някои опити за собствената си самоидентификация. За целта през 1969 г. дори започват да изграждат технологичен център. И едва малко по-късно, с откриването му, става ясно, че испанците не са мислили да правят нови двигатели, трансмисии и платформи. Технологичният център се превръща в основа за създаване на спортното подразделение SEAT Sport, от което се роди настоящата идеология на компанията.