Т ази година Alfa Romeo празнува 70-ата годишнина на Giulietta Sprint, романтична легенда на автомобила, наречен „la fidanzata d'Italia“ („приятелката на Италия“) и олицетворение на стилистичното майсторство на Bertone и неговия дизайнер Франко Скалионе.
Автомобилът, който бележи трансформацията на Alfa Romeo в голяма автомобилна компания, несъмнено е Giulietta, „приятелката на Италия“. През 1952 г. производството на Alfa Romeo е фокусирано единствено върху 1900, така че идеята за по-модерен автомобил с по-ограничен работен обем напредва.
Отхвърлени са първоначалните планове за 350-кубиков малък автомобил и за друг 750-кубиков модел с предно задвижване (въпреки че кодът 750 също ще бъде използван в по-късни проекти). До август 1952 г. става ясно, че формата на автомобилa ще бъде конвенционална, с двигател отпред и задвижване на задните колела. В рамките на една година първият прототип излиза на пътя - компактно купе, създадено от отдела за каросерии на Иво Колучи, оборудвано с 1100-кубиков четирицилиндров двукамерен двигател от лека сплав. След това неговият работен обем е увеличен до 1290 куб. см). С единичен карбуратор, той развива 65 к.с., за максимална скорост от 165 км/ч, до края на производството си, когато през 1958 г. при най-новата еволюция с двоен карбуратор мощността му се повишава до 79 к.с., а максималната скорост - до 170 км/ч.
В началото на 1954 г. механиците са под пара, но резултатът е само скици и няколко елементарни прототипа на каросерия. Безизходицата е разрешена от Рудолф Хруска, наскоро призован от Джузепе Лураги да реорганизира завода с цел производство на 50 автомобила Giulitta на ден - външен производител на каросерии ще сглоби малка серия купетае, които да бъдат доставени на акционерите, докато те чакат версията седан.
Предложението за дизайна се печели от Бертоне. Подпомаган от дизайнера Франко Скалионе, той излиза с проект на компактен и пропорционално развит автомобил с минималистични, изискани и спортни линии - Giulietta Sprint.
Колата е официално представена на автомобилното изложение в Торино на 21 април 1954 г., но две седмици по-рано се прави предпремиера в двора на Портело за вътрешни лица и представители на властта - двама актьори изскачат от хеликоптер, облечени като Ромео и… Жулиета от Шекспир.
Моделът Giulietta оставя своя отпечатък в продажбите веднага след като е представен. Само няколко дни след премиерата поръчките са стопирани заради претоварване на завода.
Този автомобил се превръща в повратна точка за Alfa Romeo.
Alfa Romeo Alfetta GT
Две години след премиерата на Alfetta е пусната в производство версия купе, натоварена с незавидната задача да замени легендарното, най-продавано купе Bertone, проектирано от Джорджето Джуджаро през 1963 г. като спортна версия на Giulia.
Междуосието на Alfеtta GT 1.8 е скъсено със 110 мм, а окачването е по-спортно. Каросерията е проектирана съобразно модерните стандарти от Джуджаро, който дотогава вече е създал свой собствен бизнес в лицето на Italdesign. Елементи от нея са частично показани с прототип от няколко години по-рано, базиран на 1750 GTV - хечбек с динамична задница, която завършва много високо с елегантно загатнат спойлер. Линиите са стегнати и ъглови - предната част, с четири вградени светлини е ниска и стремглава.
Alfetta GT е замислена повече като Grand Tourer, отколкото като екстремна спортна кола, с голямо внимание, обърнато на практичността - вътре има достатъчно място за четирима души, задните прозорци могат да се свалят, а големият багажник е лесно достъпен през задната врата.
Още през 1975 г. механиката на Alfetta GT е леко модифицирана, от 122 к.с. на 118 к.с. Една година по-късно дебютира базова версия с двигател 1.6 със 109 к.с. (произвеждан само до 1980 г.) и опростени спецификации, както и GTV версия с двулитров двигател.