Убиец на окачването? Пет грешки при преминаване през „лежащ полицай“

Гърбиците, предназначени за намаляване на скоростта, могат да бъдат опасни за небрежния или незнаещ шофьор

спящ легнал полицай гърбица

iStock

К ак да реагираме пред изкуствени неравности и как да сведем до минимум негативните последици от възможни повреди на окачването?

Превишена скорост

Изкуствените гърбици, които познаваме като „легнал-или спящ полицай“ се монтират по поръчка на градските власти на места, където е необходимо да се намали скоростта.

Някои шофьори обаче смятат, че при преминаване на неравности е по-добре да поддържат висока скорост от 60 - 80 км/ч, тъй като смятат, че колата по-лесно издържа на последствията от бързо преминаване, отколкото от бавно. Купето няма време да реагира на ударите от предните и задните колела, не резонира, не се разлюлява и водачът мисли, че колата преминава по-гладко, по-комфортно и по-безопасно през гърбицата.

Въпреки това, като се вземат предвид физичните закони, става ясно, че водачът просто не забелязва редица негативни аспекти. При високи скорости енергията на удара на колелото с неравността се увеличава многократно и се прехвърля към носачите на окачването. Това води до износване и умора на детайлите, съкращавайки експлоатационния си живот. След това ударът започва да се поема от пружините.

Новата кола ще издържа на подобни удари по-дълго, но за употребявани коли по на 10-15 години са достатъчни три до четири месеца такова преминаване през неравностите, за да направят гумено-металните съединения неизползваеми.

Освен това, ако изкуствената неравност надвишава профила на гумата по височина, тогава при шофиране с висока скорост има голям риск от повреда на гумата и дори счупване на алуминиева джанта. Импулсът на удара е толкова силен, че амортисьорите и пружините нямат време да поемат кинетичната енергия и да я насочат нагоре, което води да сцепване на гумата и удар по джантата с непредсказуеми последствия.

Затова е необходимо изкуствените неравности да се преминават със скоростта, указана на знаците, а именно 20-40 км/ч.

Екстремно спиране
Почти всички шофьори са се сблъсквали със ситуация, при която изкуствената гърбица е почти невидима на пътя. Естествената реакция е натискане на спирачките и атака на „полицая“ с компресирано предни амортисьори. Резултатът е, че предницата понася сериозен удар.
Физичните закони правят така, че при екстремно спиране теглото на колата се пренася върху предницата, тя кляка, а задницата се повдига. Предните амортисьори поемат голямото тегло и удар в компресирано състояние.
В резултат на това окачването на автомобила не поема неравностите, а прехвърля енергията на удара към ограничителя и към купето. При това развитие на събитията, в допълнение към тихите блокове, опорните лагери и амортисьорите също страдат силно.
За да сведете до минимум тези отрицателни последствия, след като натиснете спирачките, за да намалите скоростта, но точно преди предните колела да влязат в контакт с гърбицата, трябва да отпуснете педала на спирачките. Така теглото се връща към задната част на кола, а амортисьорите се отпускат, за да поемат удара в декомпресирано състояние.

Пълен багажник

Ако превозвате предмети в багажника, които може да се повредят при преминаване през „спящ полицай“, тогава задната ос трябва да бъде леко повдигната, като леко докоснете педала на спирачката. Това се прави, когато предните колела вече са преминали през неравността, но задните все още не са я достигнали.

Това действие помага да се премести центърът на тежестта на автомобила напред и да се разтоварят задните амортисьори. В този случай задното окачване ще поеме напълно удара и ще може да абсорбира енергията дотолкова, доколкото дизайнът му позволява.

Преминаване на гърбица по диагонал

Често при преминаване през изкуствени неравности шофьорите се опитват да направят това по диагонал. В този случай колелата се издигат върху неравната повърхност по много по-равна траектория. Така се избягва опасността от удари по амортисьорите дори при висока скорост.

Този метод обаче има един съществен недостатък, а именно рискът от инцидент. По време на подобна маневра има опасност от сблъсък с друга кола, чийто водач се опитва да изпревари и не очаква, че колата отпред внезапно ще се отклони настрани. Освен това при странично преминаване има опасност от удар в бордюра и да повреда на колелото.

Преминаване с две/или едно колело

Много шофьори се опитват да избегнат преминаването на „легналия полицай“ с четирите колела. Това олекотява лявото или дясното окачване, да, но пък натоварва изключително много окачването, с което се атакува гърбицата. Окачването е принудено да обработи импулса от удара само от едната страна, поради което частите на окачването се повреждат по-бързо.

Затова е по-добре изкуствените неравности да се атакуват с всички колела и при ниска скорост.

Източник на статията: auto.mail.ru

съвети окачване легнал полицай спящ полицай