И ндикаторът за проверка на двигателя е една от малкото икони на таблото, която няма нужда от представяне. Въпреки това, както показва практиката, повечето хора са наясно със сериозността от появата на иконата, но не малко хора неправилно дешифрират причините за появата й. Ще се опитаме да коригираме този пропуск.
Всяка съвременна кола има богат арсенал от системи за самодиагностика, които комуникират с водача през таблото: има огромен брой различни пиктограми, които информират задкормилното устройство за различни процеси. На практика е невъзможно да се опише всичко, а и няма нужда; много по-важно е да се знае основният принцип. Зелените и червените икони са ясни. Най-известната „жълта икона“ без съмнение е Check engine. Мнозина, въпреки жълтия цвят, го смятат за нещо фатално.
Истината е, че може да продължите да шофирате с активиран чек, но в крайна сметка трябва да разберете каква е причината за появата на иконата. Теоретично няма толкова много причини, така че тук ще прегледаме накратко основните за светването на индикатора Check Engine на таблото.
Вода
Феновете на измиването на двигателя вероятно са забелязали, че жълтата светлина светва веднага след като голямо количество вода влезе в моторния отсек. „Това не се е случвало преди“ не е аргумент: с течение на времето различни електрически връзки, от които има много в моторния отсек, се износват и разхлабват, гумените уплътнения, които уплътняват контакта, се износват, а нашите пътища и годините довършват започнатото. В резултат дори малка, но „насочена“ водна струя може лесно да доведе до появата на Check engine.
Какво да правя? Правилният отговор е: оставете всичко да изсъхне. След това проводниците трябва да се запечатат по най-добрия начин.
Катализатор
Премахването на катализатора е широко разпространено, но не всички разбират до какво ще доведе това решение. Екологичните стандарти е ясно, че у нас не вълнуват много хора, но катализаторът е важен елемент от работата на двигателя с вътрешно горене. Устройството, състоящо се от керамични пчелни пити, покрити с редкоземни метали, е „свързано“ с работата на двигателя, така че липсата му ще бъде незабавно отчетена. Шофьорът ще бъде незабавно уведомен за това от жълтия индикатор.
Ламбда сонда
Не се препоръчва просто да премахнете катализатора. В самото начало на изпускателния колектор, както и веднага след това, в изпускателната тръба, има ламбда сонди, които сравняват показанията помежду си. Ако те бъдат премахнати, електрониката ще отчете грешка.
Между другото, не само водачът, но и блокът за управление на двигателя ще започне да се бори с проблема със собствени методи: обогатяване на сместа въздух-гориво. Когато разходът на гориво стане осезаем, водачът ще започне да се чуди: струваше ли свалянето на катализатора?
Изводите са два: първо, трябва да се следи състоянието на ламбда сондите, тъй като тяхната неизправност също води до появата на "чек", и второ, когато правите самоделни модификации на изпускателната система, независимо от причината, трябва да направите промени в програмата за управление на двигателя. В противен случай ще трябва да живеете с лампичката Check Engine завинаги.
Запалителна бобина и проводници за високо напрежение
Една от най-честите причини за появата на Check Engine на таблото са повредени бобини и кабели за високо напрежение: последните се износват с течение на времето, което лесно се забелязва, просто като отворите капака на тъмно. Видите ли искри, това са кабелите, които трябва да бъдат сменени.
С бобината е малко по-сложно: най-често причината за нейната неизправност е скрита в гумения връх, който с течение на времето се втвърдява и напуква, започвайки да пропуска искра.
Как да го видя? Извадете намотката от запалителната свещ и я стиснете с пръсти - пукнатината веднага ще се покаже. Между другото, гумата е лесна и евтина за смяна, така че има голяма вероятност да удължите живота на бобината с малко усилия и средства. Има и по-сложни случаи, особено често срещани при немски двигатели: там бобината не може да бъде „лекувана“ толкова лесно и нейното състояние може да се разбере само при по-високо натоварване. С корейските и японските автомобили всичко е много по-просто. И по-евтино.
Сензори
Годините взимат своето, а сензорите на двигателя, изложени на постоянна влажност, съчетана с прегряване и внезапно охлаждане, са особено податливи на ускорено стареене.
Сензорите са пластмасови, а пластмасите, както знаем, не траят вечно. Освен това проводниците, водещи до тях, също се износват. Перспективата е ясна: след време, може би утре, може би след година, един от тях ще се сбогува с нас и водачът ще бъде уведомен за това от индикатора „чек“ на таблото.
Локализацията на проблема изглежда така: свързваме модула за търсене на грешки към диагностичния конектор, определяме „героя за повредата“ и правим смяна. Между другото, същият този път ви позволява да идентифицирате грешки и неизправности на други компоненти, например дросела и елементите на системата EGR. Но това е сложен и, разбира се, отделен разговор.
Най-тривиалната причина за появата на "чек" е лошото гориво, което ECU не може да смеси с въздух, за да създаде подходяща гориво-въздушна смес. Появява се детонация, двигателят работи неравномерно и лампичката Check Engine светва.