Н емалко шофьори са забелязали, че когато си купят нова кола и тя дойде с конкретен модел гуми тя се държи по един начин на пътя. А когато сменят гумите със същия модел, но купен от магазинната мрежа – поведението на автомобила често е по-различно.
Обикновено това веднага провокира съмнения кой продава фалшиви гуми или пък най-малкото въпроси защо се получава така. Michelin казват пред Motor1, че всъщност гумите са си съвсем наред и оригинални. Но и казва, че шофьорите не си въобразяват, едни и същи гуми наистина могат да са различни.
„Има голямо напрежение, което продължава вече няколко години и не виждам да се промени в близко бъдеще. То е между това, което производителите искат и очакват от гумата и това, което шофьорите искат и очакват от гумата. И изискванията им са в директните противоположности“, казва Стийв Колдер, ръководител на маркетинга на серията Pilot на Michelin.
Той дава за пример клиентите в Северна Америка. Тяхното първо изискване е издръжливостта на гумите. Никой не иска да сменя гуми на една-две години. На второ място е сцеплението и особено поведението на мокро и на сняг.
В голяма част от САЩ хората използват всесезонни гуми или само летни. Само в планинските и северните райони с повече сняг слагат и зимни гуми.
Като цяло клиентите не обръщат внимание на характеристики като съпротивлението при търкаляне. То обаче е много важно за производителите, особено на EV, при които е от голямо значение за постигане на целите за емисии и разход.
Проблемът е, че съпротивлението и износването/сцеплението са в двете противоположности. Няма как да се постигне най-доброто и от двете крайности и затова гумите са толкова различни за производителя и от свободния пазар.
Особено като сложим и допълнителните специфични изисквания на производителя и за дадения автомобил. Това е и причината, особено за някои спортни модели, да се държат най-добре с оригиналните гуми от производителя – те може и да носят същото име като тези на свободния пазар, но имат важни промени, които правят голямата разлика. И съответно клиентът трябва да си ги купи от производителя, макар и да е по-скъпо, но така ще получи същото поведение на автомобила.
Или обратното. При икономичните модели клиентите често взимат гуми с по-различни спецификации от свободния пазар и са по-доволни от поведението на колата, макар и разходът да се покачва. Така че е въпрос на лични предпочитания.