„Длето“ и „ушат“ - какви прякори носят съветските легенди

Очевидно, че българинът е носталгик по отношение на съветските возила, затова разказваме за някои любопитни прякори, с които братушките наричат своите возила

Жигула ВАЗ 2103 Лада руски автомобили

, iStock

ВАЗ-2103

В СССР бе разпространено мнението, че колата не е лукс, а средство за придвижване, но въпреки това в съветските републики личните автомобили (на глава от населението) си бяха кът по времето на ЦК на КПСС. Колите си бяха лукс, каквото и да говореха от политбюро, затова обикновеният човек не можеше да купи кола лесно, никак даже.

За да стане собственик на кола, дори и с необходимите средства в спестовната си книжка, съветски гражданин трябваше да чака на опашка поне 10 години. Да ви е познато това? Затова и в СССР (и в НРБ) имаше специално отношение към автомобила. Той бе третиран като член на семейството или домашен любимец. Често любимата кола получаваше звучен и запомнящ се прякор. Разказваме за някои от тях.

"Копейка" - VAZ-2101

Вероятно няма по-известна кола в СССР и Русия от VAZ-2101. Той за пръв път се сдоби с прякора „копейка” заради факта, че той е и първият модел на завода в Толиати..

„Искам да съм Мерцедес" - VAZ-2107

Един от многото прякори за „седмицата“ или ВАЗ-2107, който се смяташе за наследник на луксозната „тройка“. Прякорът идва от уголемената радиаторна решетка, щедро покрита с хром. Почти като моделите на Mercedes-Benz, почти.

 VAZ 2106

iStock

VAZ 2106

„Шест и половина” - VAZ-2106

Същата увеличена радиаторна решетка, заедно с различен преден капак, брони и седалки от експерименталната „седмица“, бяха изпробвани от жителите на Толиати през 1979 г. на VAZ-2106. Този седан, произведен в един екземпляр, получи комичния прякор „Седем и половина“.

 VAZ 2108

iStock

VAZ 2108

"Длето" - VAZ-2108

Този модел, известен още като „осмица“ или съветското Porsche за бедните, поради участието на инженери на немския производител в разработването на първия модел от Толиати с предно предаване, получи прякора „длето“ заради характерната си клиновиден силует и нарязани форми.

"Пета" - ИЖ-2715

Двуместната товарно-пътническа модификация 2715 с изцяло метална каросерия на ван, произведена от автомобилния завод в Ижевск от 1972 г. до края на 90-те години, е популярно наричана "ботуш" и "пета".

Второто прозвище стана по-широко разпространено и впоследствие, след като ижевската „пета“ беше спряна от производство, стана наименование на цял клас леки търговски превозни средства. Сред тях са Volkswagen Caddy, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner, Opel Combo Life.

"Шлеп" - GAZ-24

„Волга” 24, като един от най-големите леки автомобили в СССР, получи обидните прякори „шлеп“ и „баржа“ заради внушителните си габарити: над 4,7 м дължина, 1,8 м ширина и почти 1,5 м височина. Общоприето е, че първоначално това популярно име е било дадено на комбито и едва след това е лепнато и на седаните.

"Ушат" - ZAZ-986

Въпреки факта, че всички автомобили на Запорожкия автомобилен завод бяха наречени обидното съкращение „Запор“ (запек) от пълното име „Запорожец“, някои модели също имаха свои собствени прякори за техните характерни външни елементи. Например, седанът с две врати ZAZ-968 беше наречен "ушат" заради подобните на уши въздухозаборници в задната част на автомобила.

„Гърбав“ - ZAZ-965

И първият пътнически модел на Запорожкия автомобилен завод, роден в руската столица от инженерите на „Москвич” с дизайн от популярни италиански, немски и френски малкимодели, получи прозвището „гърбав“ заради специфичния си силует. Замислен като междинна връзка между мотоциклет и автомобил, малкият седан с две врати с монтиран отзад двигател (или хечбек?) първоначално се нарича „Москвич-444“. Едва по-късно, след като производството му е преместено в украинския завод „Комунар“, който преди това произвежда трактори, комбайни и вършачки, получава индекс ZAZ-965.

 UAZ-469

iStock

UAZ-469

"Козле" - UAZ-469

Всъдехъдът на рама, използван предимно за военни цели, започвайки с UAZ-69 и продължавайки с UAZ-469, получи прякора „козле“ заради присъщата им твърда возия и способност да катери лоши пътища.

 Uaz 452

iStock

Uaz 452

„Буханка“ -UAZ-452

Микробусите и моделите с пълноприводно задвижване, произведени преди това под обозначенията UAZ-450 и UAZ-452, бяха популярно наречени „Буханка” (черен хляб) заради приликата им с хляба. Тези автомобили все още се произвеждат в Уляновск, но сега те са част от семейството UAZ SGR.

Следващата година моделът на Уляновск (ако се брои от момента, в който е пуснат UAZ-450) ще отпразнува своята 65-годишнина.

Източник на статията: avto.mail.ru

прякори руски автомобили