С поред анализ на Automotive News, новите правила, предложени от Европейската комисия, изглежда облагодетелстват Renault повече пред Stellantis, въпреки че и двата разчитат в голяма степен на по-малки модели за постигане на обеми продажби. Всъщност Режията вече има няколко модела в гамата си, които отговарят на изискванията на тази категория.
Настоящата гама
Първо, да погледнем какво предлага ЕК. В основата на предложението е въвеждането на категорията M1E, запазена за електрически автомобили с дължина под 4,2 метра и произведени в Европейския съюз. Тези модели ще се възползват от „супер кредити“ за емисии, като ще се броят за 1,3 автомобила в изчислението за средните емисии на автопарка до края на 2034 г. Накратко, продажбата на много електрически автомобили се превръща в основен инструмент за постигане на целите на ЕС за CO₂.
Тук Renault има предимство, който вече разполага с гама, която отговаря на изискванията на M1E, произведена в Европа и съобразена с философията на новите правила. В тази категория са включени новият електрически Twingo, Renault 5, Renault 4 и дори компактният Mégane. В допълнение към тях има модели, разработени за индустриални партньори, като например бъдещия електрически Nissan Micra и други модели, произведени в сътрудничество с Ford (в тази връзка се говори за евентуално завръщане на Fiesta). Единственият изключен модел е Dacia Spring, произведен в Китай и близо до замяната му от производно на Twingo, сглобено в Европа.
Тази ситуация отразява специфична индустриална стратегия, подкрепяна от настоящия изпълнителен директор Франсоа Прово, който се застъпваше за ограничение на дължината от 4,2 метра и дългосрочна регулаторна стабилност, което позволява на производителите да се съсредоточат върху намаляването на разходите, вместо постоянно да се адаптират към разпоредбите.
Необходими корекции
Stellantis, от друга страна, се намира в по-сложно положение. Няколко от ключовите модели на групата надвишават ограничението за размер, наложено от категорията M1E. Настоящите поколения на Peugeot 2008, Citroën e-C3 Aircross и Opel Frontera са с дължина приблизително 4,3–4,4 метра и остават недопустими за супер кредити. Освен това, част от производството на компактни електрически модели се извършва извън ЕС, какъвто е случаят с Fiat Grande Panda, сглобяван в Сърбия, което допълнително намалява потенциалните печалби.
Не е случайно, че Renault приветства предложението на Комисията, докато Stellantis изрази разочарованието си, подчертавайки, че новите правила не решават структурно проблема с достъпността за по-голямата част от клиентите. Ясно е обаче, че през следващите години балансът може да се промени значително, като много производители ще проектират следващите поколения на своите модели, имайки предвид тази нова категория. Накратко, играта едва сега започва.