Защо новата категория E-cars е предимство за Renault пред Stellantis

В гамата на Renault вече има няколко е-модела, произведени в Европа и дължина под 4,2 метра. Появата на новата европейска категория може да предефинира баланса между основните производители в Европа

Пламен Георгиев,
Renault 5

, Renault

Renault 5

С поред анализ на Automotive News, новите правила, предложени от Европейската комисия, изглежда облагодетелстват Renault повече пред Stellantis, въпреки че и двата разчитат в голяма степен на по-малки модели за постигане на обеми продажби. Всъщност Режията вече има няколко модела в гамата си, които отговарят на изискванията на тази категория.

Настоящата гама

Първо, да погледнем какво предлага ЕК. В основата на предложението е въвеждането на категорията M1E, запазена за електрически автомобили с дължина под 4,2 метра и произведени в Европейския съюз. Тези модели ще се възползват от „супер кредити“ за емисии, като ще се броят за 1,3 автомобила в изчислението за средните емисии на автопарка до края на 2034 г. Накратко, продажбата на много електрически автомобили се превръща в основен инструмент за постигане на целите на ЕС за CO₂.

Тук Renault има предимство, който вече разполага с гама, която отговаря на изискванията на M1E, произведена в Европа и съобразена с философията на новите правила. В тази категория са включени новият електрически Twingo, Renault 5, Renault 4 и дори компактният Mégane. В допълнение към тях има модели, разработени за индустриални партньори, като например бъдещия електрически Nissan Micra и други модели, произведени в сътрудничество с Ford (в тази връзка се говори за евентуално завръщане на Fiesta). Единственият изключен модел е Dacia Spring, произведен в Китай и близо до замяната му от производно на Twingo, сглобено в Европа.

Тази ситуация отразява специфична индустриална стратегия, подкрепяна от настоящия изпълнителен директор Франсоа Прово, който се застъпваше за ограничение на дължината от 4,2 метра и дългосрочна регулаторна стабилност, което позволява на производителите да се съсредоточат върху намаляването на разходите, вместо постоянно да се адаптират към разпоредбите.

Необходими корекции

Stellantis, от друга страна, се намира в по-сложно положение. Няколко от ключовите модели на групата надвишават ограничението за размер, наложено от категорията M1E. Настоящите поколения на Peugeot 2008, Citroën e-C3 Aircross и Opel Frontera са с дължина приблизително 4,3–4,4 метра и остават недопустими за супер кредити. Освен това, част от производството на компактни електрически модели се извършва извън ЕС, какъвто е случаят с Fiat Grande Panda, сглобяван в Сърбия, което допълнително намалява потенциалните печалби.

Не е случайно, че Renault приветства предложението на Комисията, докато Stellantis изрази разочарованието си, подчертавайки, че новите правила не решават структурно проблема с достъпността за по-голямата част от клиентите. Ясно е обаче, че през следващите години балансът може да се промени значително, като много производители ще проектират следващите поколения на своите модели, имайки предвид тази нова категория. Накратко, играта едва сега започва.

Източник на статията: motor1.com

E-cars Stellantis Renault