Tesla започва година, която може да се окаже най-важната в историята ѝ. Компанията е изправена пред поредица от предизвикателства, които трябва да реши и то докато конкуренцията я „натиска“ все по-усилено, отбелязва Business Insider.
Вече отминалата 2023 г. беше доста динамична за Tesla. Компанията записа добри продажби, но и много бързо губи позиции спрямо новия си основен конкурент – китайската BYD, която продава много повече автомобили. Очакванията са, че съвсем скоро BYD ще измести Tesla и ще стане най-големият производител на електрически автомобили в света.
Същевременно компанията на Илон Мъск е „заливана“ от поредица от скандали. Последните ѝ проблеми са свързани с медиите и обвинения, че те са фалшифицирали публикации, за да изкарат Tesla виновна за умишлено използване на дефектни части и прехвърляне на вината върху шофьорите, когато стане проблем с елементите. Tesla категорично отрича твърденията и казва, че те са напълно неверни.
Конкурентите също предлагат все повече и все по-добри електрически автомобили. Те навлизат и в друг важен за Tesla сектор – мрежите със зарядни станции. А Илон Мъск е известен с лесно запалимия си нрав, който не понася особено добре натиск от няколко посоки.
Може ли Tesla все пак да се справи? Според анализатора Джордж Джианарикас от Canaccord Genuity, да, може.
Той сравнява ситуацията на Tesla с тази на Apple. Компанията от Купертино завладя пазара на мобилни телефони с iPhone през 2007 г., като го доминираше в началото. След това обаче другите производители я изместиха от първото място със значително повече продажби.
Въпреки това Apple и до днес е мерилото за мнозина за това кои са най-добрите смартфони. iPhone и до сега е един от най-продаваните мобилни телефони и е основният източник на доходи за Apple.
„Смятаме, че най-важното е битката за това какъв дял от приходите е печалба и Tesla ще я спечели с времето. Днес Apple няма най-големият пазарен дял при продажбите на смартфони, но има най-големи печалби от устройствата си и смятаме, че това ще бъде най-важната цел за Tesla и това ще се случи“, казва Джианарикас.
Според него Tesla вече има и изпълнява стратегия, която да го постигне. През 2023 г. Tesla намали печалбите си, като понижи цените на моделите. Според анализаторите, това е било целенасочено, за да повиши продажбите и да има повече от нейните автомобили на пътя.
А това ще се отплати в последствие с допълнителни услуги, включително FSD – автономният софтуер, който ще се продава допълнително. Именно чрез подобни екстри, за които клиентите да плащат в последствие, Tesla може да си генерира още повече печалби. Новата година ще е ключова за реализацията на тази стратегия.