А втомобилният бранш вече официално има нов играч, при това с големи амбиции и ресурси. Това е Xiaomi, която официално представи първия си електромобил – SU7, съобщава Autocar.
Xiaomi иска до 15-20 години да е в топ 5 на автомобилните производители и за целта има много амбициозна стратегия. SU7 ни показва първите стъпки, които залагат на лукс, мощност и високи технологии.
SU7 е директен конкурент на Porsche Taycan и Tesla, като двете марки ще бъдат в основното полезрение на Xiaomi EV и занапред. Освен това компанията планира още няколко модела, включително SUV, които ще бъдат представени по-натам.
Сега основното внимание е върху SU7. Колата използва нова платформа с кодово име Modena, която поддържа 400- и 800-волтово презареждане. Също така може да има версии с един и два електромотора.
Компанията казва, че е разработила дизайна на SU7 със собствени ресурси. Ръководител на дизайнерския екип е Сойер Ли, който има опит и в BMW, като е работил по iX и Circular Vision Concept.
Автомобилът е с дължина 4997мм, 1963мм широчина и 1440мм височина. Това го прави малко по-дълъг и висок от Taycan, като има и по-дълго междуосие – 3000мм. Компанията казва, че коефициентът на въздушно съпротивление е едва 0,195, което прави SU7 една от най-аеродинамичните коли до момента.
Xiaomi е използвала и „хиперпреси“ – големи машини, които изработват основната структура. Компанията е разчита и на метода „батерия към купето“, т.е. тя е интегрирана в структурата с 14 слоя защита и е 101kWh. SU7 ще може да изминава 800 км. с едно зареждане. Ще има и версия със 132kWh батерия и пробег 1000 км., като Xiaomi казва, че Modena поддържа и 150kWh батерии с 1200 км пробег. Самите батерии са на CATL и BYD.
Xiaomi сама е разработила електромоторите. Те ще са 3 версии с имена V6, V6s и V8s. Първият осигурява 295 к.с. и ще е за базовия модел с 400-волтово презареждане. Средният модел добавя 800-волта и още 74 „коня“ отгоре. Тези мотори могат да развиват до 21 000 об/мин, казва Xiaomi.
Базовата версия на SU7 ще с един V6. Ще има и модел самo с един V6s, както и модификация с V6 и V6s заедно. Тя ще поддържа 875-волтово презареждане и ще е най-бърза с обща мощност 664 к.с. и спринт до 100 км/ч за 2,78 сек.
През 2025 г. Xiaomi ще предложи и V8s, който ще се казва още HyperEngine. Той ще развива 670 к.с., 27 200 об/мин и ще е основата и за още по-мощни версии. Xiaomi вече тества модификации на V8s, които развиват 35 000 об/мин.
В интериора ще има доста лукс, комфрот и технологии. SU7 използва операционна система HyperOS, която е дело на Xiaomi, а хардуерът е Qualcomm Snapdragon Automotive. Платформата е отворена и за разработчици, които да предлагат свои услуги и функции.
SU7 е оборудвана и с технологии за автономно шофиране, чрез Nvidia Orin. Има и вградени сензори, Lidar с обсег 200 метра, ултразвук, камери и т.н. Xiaomi има амбицията да завърши тестовете за автономните функции в 100 града в Китай до края на 2024 г.
SU7 ще се произвежда от BAIC Group. Първите бройки вече са готови, а стартът на доставките е предвиден в началото на 2024 г. Очаква се първоначално колата да се предлага само в Китай, но амбициите на Xiaomi са за глобален пазар в обозримо бъдеще. Компанията не обяви цената на SU7, но потвърди, че това няма да е евтин автомобил.