В Калифорния „вече ги е срам“ да карат Tesla заради Мъск

Причината е в политическите му възгледи

Мартин Дешев,
tesla cybertruck пикап

Tesla

В продължение на години Tesla беше една от най-обичаните марки в САЩ. Тя стоеше редом до Apple като символ на американската иновативност и предприемачество. Напоследък обаче компанията изпитва трудности на пазара, а и извън него.

Според данни на S&P Mobility, само в Санта Клара, сърцето на Силициевата долина, регистрациите на Tesla са паднали с 22%. И това не е защото хората не искат EV-та. Напротив, конкурентите на марката отчитат общо 41% ръст.

Интересът към EV се прехвърля към други марки. Според Cox Automotive Data, в САЩ има 33% ръст на продажбите на EV за първите шест месеца на годината. Уловката е, че в това число не влизат колите на Tesla. И макар Cybertruck да е най-продаваният електрически пикап, другите ключови предложения на марката – Model 3 и Model Y са в застой и дори спад на места.

Имиджът на Tesla днес е доста далеч от първоначалния, който я направи известна, отбелязва InsideEVs. Изданието е обобщило коментарите на анализатори с различни профили, които търсят отговор какво се случи с Tesla.

„Няма съмнение, че поведението му повлия на бранда. Tesla беше EV лидер, най-иновативният бранд, представляван от визионер… Сега хората продават своите коли Tesla и ги е срам да ги карат, заради асоциацията с него“, казва Марио Натарелли, управляващ партньор на маркетинг и бранд агенцията MBLM.

Той има предвид жителите на Калифорния, които според него са засрамени от Мъск и поведението му през последните години. Милиардерът смени политическите си и някои от обществените си възгледи, като застана на страната на Доналд Тръмп, обяви се против „уокизма“ и срещу някои от LGTBQ инициативите.

Tesla все още е EV лидер в Калифорния за първото полугодие на 2024 г. Компанията държи 56% от пазара там. Но това е и значителен спад от 64% дял за първите 6 месеца на 2023 г., показват данни на Cox Automotive. Също така делът на Tesla пада и в САЩ като цяло – от 59,3% до 49,7%.

Отделно проучване на CivicScience също открива, че действията на Мъск са навредили на репутацията на Tesla. Мнозинството от анкетираните 1200 души казват, че позицията на даден бранд или неговите лидери по социални и политически теми е от значение за тях и е възможно да бойкотират компания заради действията на лидера ѝ.

„Политическата позиция на Мъск може да отчужди някои от новите купувачи във вече труден пазар, но тези, които са по-сериозни в желанието си да си купят конкретно Tesla, са по-малко притеснени“, казва проучването. Това може да се обясни с факта, че компанията вече си е създала както лоялна клиентска база, така и новите възгледи на Мъск, ще привлекат други нови клиенти.

коли автомобили Tesla Илон Мъск електрически автомобил електромобили