Страховете са неоправдани: Батериите надживяват експлоатацията на EV

Това показва мащабно проучване, проследило данни от хиляди автомобили

Мартин Дешев,
Tesla зарядни станции

iStock

Е дна от най-честите критики към електрическите автомобили е за издръжливостта на техните батерии. Не само като пробег, но и в течение на времето. И най-вече слуховете, че след 5-6 години може да се наложи смяна на батерията, което ще е много скъпо удоволствие.

Според мащабно проучване на Geotab, няма място за опасения, съобщава InsideEVs. Компанията специализира в управлението и поддръжката на служебни автопаркове. От няколко години тя изготвя и статистики за състоянието на колите, включително и EV.

Например през 2019 г. данните на Geotab показват, че батериите на EV деградират средно с по 2,3% на година. 5 години по-късно ситуацията се е подобрила.

Данните сочат, че батериите вече деградират средно с по 1,8% на година. Това е подобрение с 22% за 5 години. А при най-добре представящите се автомобили, деградацията е още по-ниска – по малко над процент.

Анализът е основан на данни за състоянието на батериите на почти 5000 служебни и лични електрически автомобила за период от общо 1,5 млн. дни за всички. При деградация от 1,8% на година, това означава, че след 20 години, батерията ще има 64% реален капацитет. Ако използваме Tesla Model Y с удължен пробег, който е 515 км. при нова батерия, то той ще падне до 328 км.

Данните на Geotab посочват и още нещо важно – изминатите километри не увеличават деградацията, т.е. няма значение дали колата се кара малко или много, батерията губи практически еднакво количество от капацитета си. И още – степента на деградация всъщност е по-малка от износването на двигателите с вътрешно горене за същия период.

Разбира се, има и други фактори като климат, поддръжка, начин на зареждане и т.н. И понякога просто може да се попадне на дефектна батерия. Но в масовия случай, батерията без проблем ще надживее типичния експлоатационен период на автомобила преди собственикът му да го замени с друг.

Най-важното за дълголетието на батерията според Geotab е температурата. Високите температури на батериите ускоряват деградацията осезаемо. За целта е важно автомобилът да има добре поддържана и качествена система за охлаждане на батериите – фактор, който повечето актуални модели вече са съобразили.

Също толкова важна е и околната температура. Тя влияе на батериите и затова се препоръчва да се паркира на сянка през летните жеги. Друг добър навик за поддържане на дълголетието на батерията е, тя да се поддържа заредена в диапазона 20-80%, вместо в двете крайности – твърде висок или нисък заряд.

коли автомобили електрически автомобил електромобили батерии на електромобили батерии