К акто съобщава Finantial Times, неотдавна Масачузетският технологичен институт е провел свое изследване, което е заключило, че електромобилите може да замърсяват околната среда повече от автомобил с традиционен ДВГ. Ключовата дума в горното изречение е „може”, защото изводите от това проучване се влияят пряко от един фактор: начинът за добив на електричество.
За пример са използвани три модела: Tesla Model S P100D, BMW 7 Series 750i xDrive и Mitsubishi Mirage. Победител в тази наглед неравностойна битка е японския хечбек, но този му резултат зависи от това, къде се зарежда електромобилът и по какъв начин се добива електричеството за зареждането му.
В Средния запад на САЩ, в щати като Охайо, Южна Дакота, Северна Дакота, Мисури, Индиана, Канзас (общо 12 щата), електричеството се добива от ТЕЦ (въглища) и атомни централи (основно). За да може Tesla Model S да измине пробег от 270 000 километра, топлоелектрическите централи ще трябва да изхвърлят в атмосферата не по-малко от 48 600 килограма СО2. В същото време Mitsubishi Mirage ще отдели в атмосферата 46 980 кг въглероден двуокис, за да измине същия пробег. При BMW 750i xDrive нещата са с най-тъмни краски: луксозният бизнес седан ще отдели в атмосферата 95 310.
Тук отново ще направим забележката, че тези резултати са извадени от контекста, тъй като няма такива за сравнение при производство на електричество от възобновяеми източници, не се споменават примери и за ток основно от атомни централи. Тук по-скоро трябва да се вземе предвид фактът, че топлоелектрическите централи (въглищата) са най-мръсният източник на енергия, който трябва да бъде ограничен.
Не бива обаче да се забравя фактът, че за производството на един електромобил се използва значително повече електроенергия, най-вече за производството на блока от литиево-йонни батерии. Акумулаторите на електрическите автомобили трябва да се рециклират в последствие, за което също се изразходва много енергия.
Журналистите от реномираното издание също наблягат на факта, че тези резултати зависят изцяло от начина на добив на електричество, като неутрализирането на въглищата от общата картина ще обърне съществено везните в полза на електромобилите.
По данни на професор Джесика Трансик от MIT, дори в страни като Полша, където електричеството се добива основно от полезни изкопаеми, електромобилите ще подобрят качеството на въздух, ако бъдат сравнявани с аналогични като клас автомобили с ДВГ.
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
Изграждат 16 бързозарядни станции за електромобили у нас