Н ово проучване засяга две от основните притеснения, свързани с екологичното влияние на електромобила спрямо конвенционалния автомобил, а именно: емисиите, отделяни при производството на ток, задвижващ електромобилите, и добива на материалите, необходими за производство на батерии.
Основният извод: дори електрическите автомобили, задвижвани от електричество, добивано от най-мръсните изкопаеми източници, каквито са въглищата, пак отделят по-малко парникови газове спрямо дизеловите автомобили.
Анализът за отделянето на въглероден двуокис при целия жизнен цикъл на електромобила е дело на университета VUB в Брюксел, поръчан от NGO Transport & Environment (T&E).
Проучването е много задълбочено в изолирането на СО2 емисиите, базирайки се на всяка част от жизнения цикъл на автомобила. Подробното проучване може да изтеглите в .pdf от ТУК.
Както може да видите от снимката, дори и в най-мръсната енергийна система в ЕС, каквато е тази на Полша, електромобилът отделя с 25% по-малко СО2 през жизнения си цикъл спрямо един дизелов автомобил. В Швеция този процент е 85. Разликата ще става още по-голяма, тъй като тепърва започва силонто разгръщане на възобновяемите енергийни източници в електрическата система за повечето държави.
В проучването д-р Маартен Месаджи заключава, че има много какво да се направи по посока намаляване на замърсяването при производството на батериите, но все пак чистите енергийни източници оказват най-голямо влияние.
Към момента делът на електромобилите в Европа е едва 1,7%, но няколко европейски държави вече обявиха решението си да прекратят продажбите на автомобили с ДВГ в полза на електромобили и хибриди между 2030 и 2050 г.
Анализът на T&E показва, че наличието на кобалт и литий няма да ограничи производството на батерии в близките години, както се чуват подобни аргументи. В случая с лития, изчисленията показват, че запасите ще стигнат за следващите 185 години. T&E посочва, че добивът на тези материали трябва да се сертифицира по най-високите стандарти, за да се предпазва околната среда. В дългосрочен план иновациите ще помогнат да се намали употребата на тези материали в производството на батериите. А наскоро BMW обяви, че си поставя цел да повиши прозрачността в своята верига за доставки на акумулаторни клетки и в същото време да провери възможностите за реализиране на моделни проекти в Демократична република Конго, където са основните залежи на кобалт и където добивът му далеч не е екологичен, нито отговаря на нормалните трудови практики най-меко казано.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие