Tesla Cybertruck вероятно няма да достигне до европейския пазар

Освен че интересът към пикапи в Европа е слаб, регулациите също са много по-строги

Мартин Дешев,
Tesla Cybertruck

Tesla

С лед 4 години чакане, Tesla най-сетне започна доставките (макар и ограничено) на пикапа си Cybertruck. Мъск твърди, че за него са се записали над 1 млн. души. По-голямата част от тях са американци, но има и жители на други държави, включително и европейци.

Въпреки това изглежда малко вероятно, че Cybertruck ще достигне до Европа, съобщава InsideEVs. Причините са няколко.

Топ версията на пикапа е с тегло 3103 кг. Това го вписва в изискванията за стандартната шофьорска книжка, категория В. Проблемът е, че книжката всъщност покрива максималното тегло на превозното средство, заедно с товара. А тогава той ще достигне 4237 кг., т.е. реалистично, за шофирането на пикапа може да се окаже, че е нужна професионална книжка категория С.

А според VIN декодерите, които са били подадени от Tesla към регулаторите по-рано т.г., най-лекият Cybertruck ще тежи 3629 кг., когато е напълно натоварен – също над изискванията за В категория. Изкарването на С категория е свързано с доста сериозна финансова инвестиция, много изисквания и подготовка. Малцина биха направили това само, за да карат личния си пикап.

Друг фактор е, че в Европа пикапите така или иначе не са най-харесваното превозно средство. А дори и тези, които се продават, са доста по-малки от Cybertruck – например Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Mitsubishi L200.

Трети проблем е зареждането. Tesla използва своя конектор NACS, който постепенно става предпочитан и дори единен стандарт за всички електромобили в САЩ и Канада. Конекторът обаче все още е рядкост в Европа, където по-популярен а стандартът CCS2. Така дори и зареждането на Cybertruck може да се окаже доста по-трудно с по-малко портове или пък Tesla ще трябва да прави отделна версия на пикапа за Европа, което ще го оскъпи. Особено като се има предвид и значително по-малкият пазар, Cybertruck в Европа може да се окаже икономически неизгоден за Tesla.

Засега самата компания не е коментирала плановете си. Тя първо иска да достигне максимален производствен капацитет в САЩ, за да покрие търсенето там. А това означава поне още 1-2 години усилен труд само за този пазар. Плановете на Tesla са да продаде 250 000 пикапа до 2025 г.

коли автомобили Tesla Tesla Cybertruck пикап електрически автомобил