П родажбите на електрически автомобили бележат рекорд след рекорд (което е и разбираемо предвид ниския старт, от който започнаха). Изминалата година не прави изключение, казват данните на Jato Dynamics.
Според тях, през 2021 г. в света са били продадени 4,2 милиона електромобила (BEV), което е малко над два пъти повече спрямо предходната година, когато са били продадени 2,01 млн. е-коли, докато през 2019 г. броят е бил 1,4 милиона. Очаквано, Tesla държи цели 21% от световните продажби през миналата година, но Volkswagen Group и Stellantis отбелязват значителен ръст в EV сектора.
Ръстът в сегмента на е-колите е в пълен контраст с повсеместния спад в продажбите на цялата индустрия, предизвикан от кризата с полупроводници. Това накара производителите да насочат скъпоценните чипове в най-търсените си модели, а в този момент това са електромобилите.
Ръстът на Tesla e катализатор за други европейски и американски производители да стъпят здраво на пазара на електромобили. За това помага и най-големият пазар в света – китайският, където местните производители се грижат за нуждите на китайския пазар.
Определени пазари продължават да са трудни за проникване на е-колите. Един от тях е американският, където търсенето на пикапи и SUV-ове не спада в полза на електромобилите.
От друга страна идват данните на британската Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), според които пазарният дял на електромобилите през 2021 г. във Великобритания е бил 11,6%. Регистрираните EV през миналата година са повече от сумарния брой на регистрациите през предходните пет години.
Данните за европейския пазар (в 28 страни) са за реализирани общо 1,205 млн. чисти електрически автомобили през 2021 г. Това е с 63% повече спрямо реализираните 739 329 е-коли година по-рано и 3,4 пъти повече спрямо 2019 г.
Тези цифри нареждат европейския пазар на второ място след китайския, на който 12,3% от общите продажби са били на електрически модели.
Най-продаваният електромобил в Европа е ясен – Tesla Model 3 (167 549), но като Група води Volkswagen с пазарен дял от 25%, следван от Stellantis (14,5%) и Tesla (13,9%).