Т ака наречените наследствени автомобилни производители имат сериозни поводи за размисъл и притеснения. Причината е, че Tesla Model 3 направи нещо, което никой друг американски автомобил не е постигал в Европа. Това е поводът им за размисъл, докато поводът им за сериозни притеснения е прогнозата на Bloomberg NEF, според която през 2022 г. Tesla Model Y може да се превърне в най-продавания автомобил в света с капацитет за доставка на 800 000 бройки. Това предстои да разберем, но предпоставките са на лице.
Данните на Jato Dynamics разкриват, че през 2021 г. Tesla е доставила 141 429 бройки от Model 3 в Европа. Така Model 3 е единственият електромобил в Топ 50 на най-продаваните модели на континента, нареждайки са на 17 място. С около 2000 бройки повече са продажбите на Skoda Octavia (143 268), а лидер остава VW Golf с 205 408 бройки. Но докога? Неговите продажби са с 27,9% по-малко спрямо 2020 г. и цели 50% по-ниски спрямо 2019-а. Разликата между второто и третото място е само 77 автомобила в полза на Peugeot 208, но третата позиция на Dacia Sandero е подплатено с ръст от 16,9% спрямо миналата година.
Но да се върнем на Model 3, която взе скалпа на някои много популярни конвенционални модели. Такива са Peugeot 3008 (140 015), Volkswagen Tiguan (133 558), Mercedes A-class (117 233) и дори BMW 3-Series (116 250), която се продава като седан и комби. Един от най-продаваните модели в Европа преди години, Ford Focus, дори не успя да мине границата от 100 000 продажби.
Представянето при марките също е впечатляващо. В Топ 25 имаме 12 марки с положително представяне и 13 с отрицателно. Hyundai и Kia се представят отлично с ръст от 21% и 19% съответно, но Tesla е с ръст от ... 71%. Догодина вероятно ще е много по-голям, защото, както казахме в началото, тепърва предстои да видим потенциала на Model Y.
Доскоро пазарът на автомобили в Европа се оглавяваше от Сегмент С, където фигурира Golf, но SUV отмъкват все повече клиенти. Доказателство за това е спадът от 13,3% в Сегмент С, но качване на търсенето с цели 42,6% в сегмента на средноразмерните SUV (SUV C).
На този фон Model 3 е коренно различен автомобил от Golf, при това не само заради изцяло електрическото си задвижване. В крайна сметка Model 3 постигна нещо, което не се е удавало на никой американски автомобил. Остава да видим дали търсенето на Tesla в Европа ще спадне, след като вече всеки производител има свое електрическо предложение (по няколко даже), или европейците ще продължат с американската афера.