О ткакто електрическата мобилност започна да навлиза в живота ни, студът се посочва като един от основните врагове на ефективността на автомобилите и батериите. Наистина, ниските температури могат да повлияят на енергийните резерви и дори на правилното функциониране на автомобила (не само електрическия), особено ако са оставени навън за дълги периоди през студения сезон. Но все още ли е така?
Според производителите студеното време става все по-малък проблем, тъй като батериите, системите за управление на енергията, презареждането и дори методите, използвани за тестване на автомобили, продължават да се развиват. Толкова много, че някои биха казали, че проблемът със студа всъщност е приключил.
Наскоро Nissan публикува изявление, в което подробно описва резултатите от обширни тестове за излагане на ниски температури, проведени в тестови център в Детройт. Там, в специална камера, могат да се постигнат температури на околната среда между 80°/-40° по Целзий. Всички нови автомобили, и по-специално електрическите, се подлагат на този тест, за да се провери устойчивостта на електрическите компоненти на топлина и студ и да се усъвършенстват режимите на термален контрол и предварително загряване, които също оптимизират фазата на зареждане.
В случая на Ariya, тестовете потвърждават нарастваща устойчивост на излагане на студ: модел, оставен за цяла нощ в камерата при -20 °C, със 17% ниво на заряд на батерията и без активирани функции за защита на батерията, на следващия ден е с непокътнат енергиен резерв и стартиран без проблеми.
Край ли е това на кризата със студа? Отчасти, но не изцяло. Тестовете, извършвани редовно от Норвежката автомобилна асоциация (NAF), потвърждават, че ниските температури наистина са пречка за много модели: последният тест, извършен през 2023 г. върху повече от 30 нови и употребявани модела, потвърди, че студеното време все още може да доведе до намаляване на ефективния диапазон между 10% и повече от 30%. Тестът, цитиран от Nissan, резултатите от който, според малкото информация, предоставена в съобщението за пресата, изглежда се отнася до излагане само на няколко часа и най-вече при постоянна и контролирана температура и влажност, условия, които само частично отразяват тези на естествена среда, където и двата параметъра също могат да варират бързо и неочаквано.
В случай на продължително излагане или ежедневна употреба в суров климат, където разходът на енергия, необходим за поддържане на комфорта на обитателите, е висок, условията очевидно могат да се променят, както се вижда от норвежкия тест, в който, трябва да се признае, нито Ariya, нито който и да е друг модел на Nissan е включен.