Нова разработка може напълно да предотврати пожарите при електричките

Поне по отношение на риска от батериите

Мартин Дешев,
пожар

iStock

К ритиците на електрическите автомобили често изтъкват риска от пожар на батерията като един от недостатъците на тези превозни средства. И макар статистиките да показват, че пожарите на EV са по-малко от тези на други задвижвания, притесненията остават.

Най-вече заради неоспоримия факт, че ако се запалят, EV горят много по-бурно и се гасят значително по-трудно. Често са необходими часове, особено ако пожарната не разполага с подходящото оборудване.

Учени от южнокорейския Институт по наука и технологии в Даегу Гьонбук са разработили нов тип батерия, която на практика напълно елиминира риска от пожар, съобщава InsideEVs. Тя използва литиев метал, вместо традоционните литиеви йони и освен това използва нов тип електролит, който дори може да влиза в ролята на средство за самозагасяне на евентуално запалване.

Учените казват, че техният електролит е от трислоен твърд полимер. Той предотвратява пожарите и осигурява бързото движение на йоните в клетките. Дори и след 1000 цикъла на зареждане и разреждане, батерията е запазила почти 88% от оригиналния си капацитет.

„Проучването може да даде осезаем тласък на комерсиализирането на литиевите метални батерии с твърди електролити, като ще предложи подобрена стабилност и ефикасност“, казва д-р. Ким Жае-хюн, ръководител на екипа.

Батерията ще може да се използва не само за автомобили. Технологията позволява изработката на „устройства за съхранение на енергия“ във всякакви размери, включително за големи батерии за къщи, така и за малки модели за смартфони и умни часовници. Учените засега не се наемат с приблизителен срок кога прототипът им може да бъде комерсиализиран.

Те не са единствените, които работят по подобни технологии. LG Energy Solution например също имат разработка за батерия за EV, която има специален допълнителен подсилен слой. Той влиза в ролята на „бушон“, като предотвратява прегряването на батерията.

Идеите и методите са най-различни, което дава и по-голям шанс на пазара да достигнат не един, а няколко варианта. Така в сравнително близко бъдеще батериите могат да станат още по-сигурни.

коли автомобили електрически автомобил батерии батерии на електромобили