П реди дни BMW представи шестото поколение литиево-йонни батерии. Те ще бъдат в основата на Neue Klasse, която ще дебютира на пазара през 2025 г. Батериите възприемат цилиндричната форма на клетките, каквато за пръв път въведе Tesla, за сметка на плоската, призматична форма, която се използва в момента.
Томас Албрехт, ръководител на подразделението Efficient Dynamics, заявява пред Autocar:
Батериите Gen6 ще ни дадат 30% или повече пробег от настоящите батерии Gen5, но няма да прескочим границата от 1000 км, макар да можем. Не смятаме, че подобен голям пробег е необходим.”
Времето за бързо DC зареждане също се очаква да се подобри с до 30%, което означава, че ерата Gen6 за BMW ще може да поддържа ултрабързо зареждане до 270 kW, на колкото е способен Porsche Taycan.
Изчислява се още, че новите пакети батерии може да тежат с 10-20% по-малко спрямо Gen5, които тежат грубо около 300 кг.
Новите цилиндрични клетки на BMW използват уникален химичен състав. Те са с 46-милиметров диаметър и височина 95 или 120 мм. Използвайки по-малко кобалт, но повече никел, те ще идват от китайския производител CATL.
Промяната в дизайна на клетките ще доведе до по-тънък пакет, което ще улесни процеса на монтиране, като батерията вече ще стане интегрална част от структурата на автомобила.
Мари-Терес фон Србик, ръководител на развойната дейност на батериите BMW, заявява: „Следващото поколение батерии ще ни позволи да сме по-гъвкави с начина на интегриране на клетката. Целият автомобил става по-адаптивен спрямо това.”
Нещо много важно. По-високата скорост на зареждане предполага намаляване на живото на батерията, но Албрехт е на друго мнение:
Законодателството се намесва, за да гарантира по-дълъг живот на батерията. В САЩ ще се изисква минимум 80% от капацитет на батерията след 10 години. Ние се справяме по-добре от това.”
BMW очаква, че новият дизайн на клетките и батерията ще намали производствените разходи с до 50%, сериозен спад предвид факта, че 40% от цената на сегашните електромобили идва от батерията.