Н аскоро Toyota разказа за новите си литиево-йонни батериии такива с твърд електролит. Пробегът с тези батерии бе в заглавията на всички медии, но някак встрани мина новината, че японците възнамеряват да започнат да използват гигапреси, за да променят изоснови производствения си процес, да намалят разходите, да ускорят производството и да увеличат печалбите. Това е възможно именно благодарение на тези гигантски машини, които правят възможно отделни части от купето на автомобила да бъдат направени от 2-3 части, а не от 50-70.
Tesla повлече крак с този начин на производство, който сега ще бъде възприет и от други играчи. Geely използва технологията за Zeekr 009 MPV, вероятно General Motors ще я използва за бъдещия си електрически флагман, Cadillac Celestiq. Volvo и Hyundai имат подобни планове.
Гигапресата е машина за леене под високо налягане, която инжектира разтопен алуминий в леярски форми. Смята се, че Tesla е използвала този метод за първи път при Model Y. Това е позволило замяната на части от купето, състоящи се от 70 заварени елемента, само с две до три огромни отливки.
Прасите с размер на къща имат сила на натиск от 55 000 до 61 000 килонютона (5600 до 6200 тона притискаща сила). Това може да варира в зависимост от конфигурацията и марката. Сега става ясно, че Tesla изглежда разнообразява своите доставчици на гигапреси и не разчита единствено на италианската IDRA. Швейцарската Bühler и китайската LK Group са други големи играчи.
Ползите от този производствен процес са много. Технологията позволи на Tesla да намали разходите за производство на задната част на Model Y с 40%, твърдят някои експерти. За Model 3 Tesla премахна 600 робота от поточната линия, тъй като гигапресата опрости производството. Междувременно Toyota заяви, че технологията ще намали наполовина процесите и инвестициите в заводите.
Друга причина за по-широкото навлизане на технологията е потенциалното спестяване на тегло. EV батериите са тежки и производителите търсят начини да компенсират допълнителното тегло другаде. Предполага се, че гигапресата намалява също въглеродните емисии, като елиминира десетки отделни части.
Не всичко е със знак плюс обаче. В случай на инцидент смяната на една голяма част може да струва много повече от подмяната на по-малки компоненти. Въпреки че производството на каросерии е силно автоматизирано в наши дни, практиката може да повлияе и на бизнеса, доставящ по-малки компоненти.