Разглобена Tesla Model Y е шокирала шефовете на Toyota

Това било причината японската компания да започне да разработва нова платформа за електромобили

Пламен Георгиев,
Tesla Berlin Model Y

, Getty images

Tesla Model Y

Toyota и Tesla имат дълга история, датираща от 2010 г., когато американците купуват от японската компания завода NIMMI. Тази сделка прави от Toyota инвеститор в Tesla. Въпреки съвместната работа на двете компании по второто поколение RAV4 EV, японците решават да прекъснат връзките си с Tesla през 2017 г., когато продава акциите.

Няма да коментираме къде се намира сега Tesla и каква е позицията на Toyota на пазара на електромобили.

Когато стана ясно, че Акио Тойода отстъпва управлението на японския гигант, той го направи със следните думи: „Трябва да се оттегля, за да оставя младите хора да влязат в новата глава на това, което бъдещето на мобилността трябва да изглежда.” Тези думи подлежат на коментар, но е ясно, че бъдещето днес изглежда да е на електромобилите, а на този фронт Toyota е силно закъсняла.

Коджи Сато обяви, че ще продължи да развива хибридната технология, но обяви също, че електрическата стратегия на компанията подлежи на спешен ремонт. В края на януари стана ясно, че Toyota започва работа по нова платформа, предназначена само за електромобили. Тя няма да е готова до 2026 г., но тя трябва да е много по-добра от сегашната e-TNGA.

Сега става ясно, че Toyota е решила да разработи тази нова платформа, след като инженери и мениджъри стават свидетели на разглобяването до съставните й части на Tesla Model Y, казват източници на Automotive News. Американският модел буквално е шокирал мениджмънта на Toyota. Макар Model Y да изглежда визуално идентичен, той е напълно променен под ламарините.

Разглобяването на електромобила показва, че производственият процес на Toyota е морално остарял.

Премахвайки кожата на Model Y, той е истинско произведение на изкуството," казва мениджър на Toyota пред Automotive News, който е участвал в анализа на Model Y. "Невероятно е."

Tesla опрости производствения процес чрез използването на гигапреси, елиминирайки по този начин стотици части. Структурата на батерията също допринася за общата ефикасност. Toyota изчислява, че конкурентите са успели да снижат теглото със 100 кг, като едновременно с това са подобрили ефикасността и са намалили разходите. Мениджмънтът на Toyota осъзнава, че имат нужда от нова платформа.

Но тя няма да е достатъчна. Парите също няма да са проблем. Проблем е липсата на време, както и нуждата от кардинална промяна на нагласите в Toyota, за да може да се опита да постигне успеха, който Tesla жъне в момента.

Tesla Toyota