Toyota се сблъсква с реалността, че хибридите вече не могат да плащат сметката

Японската компания продължава да държи на своето, а именно да фаворизира хибридите, но финансовите показатели на компанията показват, че това може би не е правилната стратегия

Пламен Георгиев,
Toyota bZ3

Toyota

Toyota bZ3

Toyota бе първият производител, който изведе екологията на преден план с хибридите си преди повече от две десетилетия. Но концернът е известен и с това, че се противопоставя силно на електромобилите. Известно е също така, че пазарът понякога се променя толкова бързо, че някои играчи изостават драматично. Дали Toyota е сред тях, това предстои да видим, но финансовите резултати говорят красноречиво за определени тенденции.

Японският гигант продължава низходящата тенденция, като за тримесечието (юли-август-септември) отчете спад на оперативната печалба от цели 25% ($3,89 млрд.). Маржът на оперативната печалба на компания се сви до 6,1% спрямо 9,9% през 2021 г. Така се подкопава една от ключовите характеристики, по които Toyota бе сочена за еталон. Но сега на това място застава Tesla.

Нетните приходи са спаднали с 32% ($3 млрд.), макар продажбите да са се увеличили с 10% до 2,5 млн. автомобила за въпросните три месеца.

Спадът от 25% на печалбата е поразителен параметър, който кара Toyota да вдигне цените на продуктите си. За неволите си компанията обвинява ръстът на цените на суровините. Заради това от Toyota официално обявиха, че ще има ръст на цените. Те коригираха и целта си, която предвиждаше продажбата на 9,7 млн. автомобила в края на фискалната година (завършваща през март в Япония). Сега прогнозата е за 9,2 млн., но дори и така компанията ще успее да бие (ако я изпълни) най-добрата си година по продажби. Това бе 2017 г., когато бяха реализирани 9,08 млн.

Има едно нещо, което си оставаше константа през предходните години. Toyota продължава да настоява, че притежава най-добрите инструменти, за да привлича клиенти. Преди две години Акио Тойода заяви, че неговата компания има „истинска кухня и истински шеф-готвач”, докато Tesla разполага само с „рецепта”. Дори и тази година Toyota продължи да твърди, че електромобилите не са правилният начин.

И това на фона на изненадващото съобщение за инвестиция в размер на $38 млрд. в 30 електромобила. Наскоро стана ясно, че платформата за електромобили може би трябва да се преработи (или направо да се прави нова), за да се поддържа темпото на конкурентите.

Очевидно Tesla вече не е собственик само на рецептата, а има нужното кухненско оборудване и шеф-готвач. Американците са толкова напред в оптимизиране на разходите, че това вече е забелязано и от Toyota. Докато оперативната печалба на японците спадна до 6,1%, тази на Tesla стигна 14,95%, което е нечувано в автомобилната индустрия.

Тойота Toyota