Р ечта на Акио Тойода при откриването на автомобилното изложение в Токио започва с препратки към две статии по негов адрес, успокоявайки слушателите, че той е жив и здрав, а бизнесът на Toyota няма да бъде изнесен извън пределите на Япония.
Това отклонение правим умишлено и отново ще се върнем към него след малко, но сега голямата новина. Същият този човек, който е внук на основателя на компания, който е неин ръководител от 13 години, който направи от Toyota това, което е днес – най-голямата автомобилна компания в света – се оттегля от поста на главен изпълнителен директор.
Той няма да поеме в друга посока, няма да се пенсионира, а ще оглави борда на директорите, но това при всички положения си е отстъпление. Защото, да, образно казано ще продължи да надува платната на Toyota, за да върви с пълна скорост, но рулят ще държи друг, а с това ще определя и посоката на развитие.
Този друг човек е Коджи Сато. В момента той изпълнява длъжностите на главен брандинг директор на марката, президент на Lexus International и шеф на Gazoo Racing.
Каква е причината за тази рокада? Лесно може да се предположи, че става въпрос за бавните темпове на навлизане на електрическите автомобили в моделната гама.
Toyota изостава в тази посока от основните си конкуренти, защото Акио Тойода многократно е заявявал, че пътят напред за компанията са хибридите. Но това може би не е достатъчно.
Аз съм производител на автомобили. Вярвам, че така успях успешно да преобразя Toyota. Но аз съм само производител на автомобили, нищо повече. Виждам това като моя горна граница. Новият екип под ръководството на президента Сато има мисията да трансформира Toyota в компания за мобилност,“ казва Тойота за промяната на върха. И това е повече от достатъчно.
И сега ще се върнем отново две седмици назад, към изложението в Токио, където Тойода заяви следното:
Много производители се целят към изцяло електрическа гама към 2030-40 г. Но реалността е такава, че не можем да постигнем нулеви емисии СО2 през 2050 г. само чрез продажба на изцяло електрически автомобили.”
Това вероятно е така, но и постоянното отричане на BEV в полза на хибридите също не изглежда да е пътят напред за Toyota.
А вчера писахме, че в САЩ компанията планира да продаде едва 10 000 бройки от електрическия bZ4X през 2023 г.
Задачата на новият изпълнителен директор е да ускори разгръщането на електрическата мобилност. За Коджи Сато това няма да е лесна задача, защото той е инженер по образование със сериозен опит с дизеловите двигатели.
Една от основните причини, заради които е избран Сато, е любовта му за създаване на автомобили, по време на официалното обявяване на новината.
В профила на Сато в Gazoo се казва, че той шофира Toyota Supra, подарена му от неговя тъст.