А втомобилните производители ще трябва рязко да увеличат продажбите на електрически и хибридни автомобили въпреки „пазарния скептицизъм“ към EV в момента, за да постигнат целите на Европейския съюз за емисиите CO2 за 2025 г., според доклад на анализаторската компания Dataforce.
Средната стойност на моделната гама за 2025 г. за нови автомобили, продавани в ЕС, трябва да бъде 93,6 грама CO2 на км. Това е доста под настоящия праг от 116 г/км, норма, влязла в сила през 2021 г.
Всеки производител има своя собствена цел въз основа на средното тегло на своята гама, което означава, че марки като Mercedes-Benz и BMW, които продават големи SUV, имат по-високи цели от марките, които продават предимно по-малки автомобили с по-малки двигатели и по-ниски емисии на CO2, като Dacia или Citroen, пише Automotive News.
ЕС ще глобява марките, които не постигнат целта си с 95 евро на кола за грам над целта. Автопроизводителите платиха общо 550 млн. евро за непостигане на целите през 2021 г.
От големите автомобилни групи в Европа само Geely и Tesla вече са под целите си за 2025 г. Tesla няма проблем с постигането им, защото продава само електрически автомобили, докато Geely се подпомага от своята марка Volvo, която продава голям брой изцяло електрически модели.
Toyota, която продава малък брой електрически автомобили, но голям брой пълни хибриди с ниски емисии, е най-близо до целта си за 2025 г. Ford и Volkswagen Group са изправени пред най-голямата разлика, казват цифрите на Dataforce. В момента те са на 125 и 123 г/км съответно, което е далеч от прага от 95 грама. Stellantis и Renault-Nissan в момента са със 113 и 114 грама, Toyota, Hyundai, BMW и Daimler са съответно cъс 105, 108, 106 и 108 грама.
Босовете на VW, BMW и Renault призоваха ЕС да преразгледа целите за вредните емисии, тъй като продажбите на електромобили не нарастват.
Най-бързият път към съответствие с новите норми е чрез продажби на изцяло електрически автомобили, но пазарът се охлади значително тази година след оттеглянето на стимулите на големите пазари, особено в Германия, и съпротивата на потребителите да плащат по-високи цени за електрически автомобили.
Пазарният дял на BEV в Европа е спаднал до 13,3% през първата половина на тази година от 13,8 процента през същия период на 2023 г., се казва в доклад на Dataforce от 21 август.
Компаниите се подготвят за целите, като увеличават продажбите на изцяло хибридни автомобили, както и продължават да налагат PHEV, които задържаха по-голямата част от пазарния си дял тази година, въпреки че се възприемат като скъпа преходна технология.
Очаква се продажбите на PHEV да се спаднат рязко, особено след като ЕС налага по-голямо внимание на фактора полезност или процента от времето, през което един plug-in хибрид работи в изцяло електрически режим. Бордовият мониторинг в реални условия установява, че PHEV работят на ДВГ много повече, отколкото предвиждат тестовете за сертифициране на емисиите.
Анализ на Dataforce казва, че производител без пълни хибриди (самозареждащ се хибрид, HEV) в портфолиото си ще трябва да продаде 37% BEV и PHEV; но автомобилен производител, който продава 55% пълни хибриди, може да намали тази цифра до 23 процента.