М акар и с повече проблеми и предизвикателства от очакваното, пазарът на електрически автомобили се развива и броят на тези коли постепенно се увеличава. Но пък се оформя още една трудност: недостатъчен брой квалифицирани механици, които да ремонтират EV-та, съобщава Auto Express.
Модерните коли стават все по-сложни и технологични, но голямата част от основните им компоненти са добре познати на механиците. Поне когато става дума за коли с ДВГ или меки хибриди.
Не така стоят нещата с електрическите коли. Те са с много повече разлики, изискват специално допълнително обучение и не могат да се ремонтират във всеки сервиз. Нужно е и специфично оборудване.
Същевременно, проучване на Института на автомобилната индустрия във Великобритания открива сериозен недостиг на квалифицирани механици, които са минали нужните обучения за работа с EV. Данните сочат, че в момента има около 59 000 монтьори в страната, които имат право да работят с електрички.
Броят им изглежда внушителен, но всъщност са само 24% от всички. И те са много неравномерно разпределени в страната. И то не според наличието на EV-та в съответния район. В Лондон например 5,9% от всички коли са EV, а механиците за тях са 6,1% от всички. В Шотландия са 8,2%, но EV-тата са по-малко.
Неравномерното разпределение допълнително затруднява намирането на свободен сервиз. Съответно времето за чакане се увеличава и това влияе негативно върху нагласите на шофьорите за тези коли.
Прогнозата на института е, че към 2030 г. в страната ще има недостиг от поне 3000 механици. А, ако очакванията за въвеждането на забраните за ДВГ и скокът в продажбите на EV се случат, то към 2035 г. недостигът на EV механици ще достигне 16 000 само във Великобритания.
Институтът коментира, че през тази година има „обнадеждаващ“ брой монтьори, които получават сертификация за работа с EV, но въпреки това недостигът остава значителен. Затова организацията призовава целия автомобилен бранш да обърне внимание на проблема и да приоритизира обучението на техниците, за да може да е готов за възхода на продажбите и да отговори на очакванията на клиентите за бързо намиране на качествен сервиз в близост до тях.