Анализ: батериите са поевтинели с 90% от преди 15 години

Цената на батерията за EV е спаднала от $1415/kWh през 2008 г. до $139/kWh през 2023 г.

литиево йонни батерии

, BMW

BMW iX1 на поточната линия в Регенсбург

Е дно е сигурно, развитието на технологиите води до поевтиняване, особено що касае цената на батериите за електромобили. Ново проучване на Дирекцията за автомобилни технологии към Министерството на енергетиката (DOE) на САЩ стига до извода, че цената на батериите за електрически автомобили е спаднала с цели 90% между 2008 г. и 2023 г., което улеснява производителите на автомобили да преодолеят ценовата разлика между ДВГ и EV.

Според DOE цената на литиево-йонна батерия е спаднала от $1415/kWh през 2008 г. до $139/kWh през 2023 г. Разликата не е толкова голяма, ако бъде включена инфлацията за 15 години, като първоначалната цена пада до около $1000, когато се коригира към текущата стойност в долари. Все пак спадът на цените е доста впечатляващ, особено между 2009 и 2013 г.

Оценките включват леки- и лекотоварни автомобили с производство от най-малко 100 000 броя годишно. За да дадем перспектива на тези цифри, батерията от 81 kWh на Tesla Model Y би струвала $114 615 през 2008 г., в сравнение с $11 259 през 2023 г.

Автомобилните производители очакват разходите за батерии да продължат да спадат през следващите няколко години, превръщайки достъпните електромобили в реалност. Проучване на фирмата за анализ на пазара Gartner предполага, че електромобилите ще бъдат по-евтини за производство от тези с ДВГ до 2027 г. Много компании прогнозират, че така необходимият ценови паритет между електромобилите и конвенционалните коли ще бъде постигнат до края на десетилетието.

Според скорошно проучване на JD Power общите разходи за електромобил за период от пет години вече са по-ниски от тези за коли с ДВГ 48 от 50 американски щата.

батерии цени ценови паритет