О коло 60% от новите коли с всякакво задвижване в Европа се купуват на лизинг. Само при EV делът е още по-висок и достига 80%.
Това показват данните от анализ на Dataforce, предоставен на Reuters, цитирани от AutoBlog. Проучването проследява информацията в 16 страни в Европа и открива, че EV вдигат значително цените на лизингите, което може да застраши целия пазар.
Според анализа, 60% от новите EV-та, са купувани за служебни и фирмени автомобили. Корпоративните клиенти използват почти само лизингови оферти. А около половината от частните клиенти също избират лизинг.
EV не успяват да привлекат крайните клиенти, особено на пазари, където няма стимули. Съответно във Великобритания и Белгия само 23% и 8% от продадените EV-та през 2023 г. са от частни клиенти.
Проблем е и вторичният пазар. Електричките се обезценяват много и съответно лизингодателите трябва да предвидят това в офертите си. В противен случай рискуват да са на загуба, ако клиентът реши да върне колата в края на лизинга и да я замени с нова.
А според данни на Autovista, цените на EV на вторичния пазар в Германия през юли са били с 24% по-ниски спрямо нивата преди пандемията. Във Великобритания е още по-зле и там разликата е 30%. Същевременно, колите втора ръка с ДВГ са с по 15% по-скъпи спрямо преди пандемията и в двете страни.
Водещи европейски лизингови компании като Ayvens и Arval за момента нямат големи загуби заради EV, тъй като делът им е сравнително малък в портфолиото им, но сумите не са за подценяване. Изпълнителният директор на Arval Барт Бекърс казва, че много от лизинговите компании вече вдигат цените именно заради ниските стойности на вторичния пазар.
Проучване на германската организация CAR (Center Automotive Research) показва огромните разлики. През август 2021 г. лизинг в Германия за EV, което струва 45 000 евро, е бил 284 евро на месец в сравнение с 473 евро за еквивалентна кола с ДВГ. Сега вече е 621 евро на месец докато за ДВГ е 468 евро. Липсата на субсидии и слабият вторичен пазар бързо обърнаха тенденциите.
Ayvens отговаря на ситуацията с удължаване на сроковете на лизинг за EV спрямо ДВГ. Така се намалява рискът при препродажба, а лизингът може да достигне дори 8 години.