Поредният скандал: Tesla е знаела за дефектни части, но ремонтите са били за сметка на клиентите

Падащи колела в движение, чупещо се окачване при чисто нови автомобили, това са част от дефектите, за които Tesla е знаела, но е прехвърляла вината върху клиентите. За да не банкрутира компанията!

Пламен Георгиев,
Tesla катастрофа

iStock

С токхолмски синдром. В Wikipedia по темата пише следното: Психологически феномен, при който заложникът се привързва към похитителя си и изпитва съчувствие и симпатия към него, често до такава степен, че да го защитава и да се идентифицира с него

Дали е такъв случаят с клиентите на Tesla, не знам, но има признаци за нещо подобно, защото това е поредният огромен скандал с компанията, която за пореден път заблуждава или откровено лъже клиентите си, но те продължават да купуват продуктите й.

То не беше Autopilot, не беше FSD, не беше таен отдел в Щатите, чиято основна задача е била да отблъсква клиентски жалби (с благословията на Мъск), не бяха дела за катастрофи, тормоз, обиди, The Washington Post изчислява, че около 40 са смъртните случаи, свързани с Автопилота… А сега идва поредната огромна драма, този път позоваваща се на вътрешни документи.

Всичко е свързано с дефектни части по окачването. Reuters е разработил много дълъг материал за дефектно окачване, разполага с вътрешни документи. Същите описват части по окачването като дефектни. Но Tesla прехвърля разходите за ремонтите върху клиентите, за да намали финансовото бреме, като в същото време насочва усилията си в посока убеждаване на инвеститорите, че ще излезе на печалба.

Проблемите съществуват от ранните дни на компанията, като засягат части по окачването, дори кормилната колона. Един анализ установява, че Tesla е сменила 66 000 полуоски между януари 2021 и март 2022 г. В същия период са сменени горните насочи на 120 000 автомобила по света.

Съобщава се, че редица части са се повреждали в рамките на месеци след доставка на новия автомобил, което значи, че те попадат в обхвата на гаранцията. Но вътрешни бележки разкриват, че производителят е инструктирал сервизните служители да приписват тези проблеми на невнимателно шофиране или съществуваща повреда (както му казваме в България, то така си беше), като целта е била да се спестяват разходите от ремонти.

Такава е честотата на проблемите с окачването, че през четвъртото тримесечие на 2018 г. те са стрували на Tesla $263 млн. в ремонти. През същото тримесечие компанията е успяла да генерира печалба от $139 млн.

Регулаторите не оставят проблемите безнаказано. В Китай е изпълнена сервизна акция през 2020 г. заради дефектно задно окачване. Но това не води до същата акция в САЩ и Европа, тъй като Tesla твърди, че китайските органи бъркат. Като причина да не оспорят решението на китайското правителство се посочват финансови проблеми.

Tesla прехвърля вината за тези дефектни части върху водачите, обвинявайки ги в безразсъдно шофиране, макар да са знаели, че това е по тяхна вина, а не по вина на клиента.

В момента National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) разглежда клиентски жалби, свързани с окачването на Model S и X. Организацията казва че е получила сигнали от водачи за счупване на окачването при движение с магистрална скорост. Проблемът е, че това разследване тече от 2020 г.

Макар Tesla да е платила за ремонта за тези проблеми, разследването на Reuters стига до извода, че компанията е продала милиони автомобили с дефектни части, които могат да доведат до счупване на окачването по време на движение, което е сериозен риск за здравето и живота на пътниците в автомобила.

Макар Tesla да вярва, че е решила тези проблеми в началото на 2022 г., клиенти продължават да докладват подобни дефекти. Тук се посочва пример с Shreyansh Jain, британски собственик на Model Y. Окачването на автомобила му се чупи 24 часа и 185 км след доставката му. Докато шофира със съпругата си и тригодишната им дъщеря, той неочаквано гуми контрол при завой в квартална улица. Той разказва на Reuters, че предното дясно окачване се чупи.

Tesla се нуждае от почти 40 човекочаса за ремонт на окачването, смяна на кормилната колона и други нужни ремонти. Общият разход за този ремонт възлиза на над $14 000. Tesla отказва да поема разходите. Собственикът продава автомобила с $10 000 загуба.

Tesla скандал окачване