П рез последните няколко години много хора се упражняваха по темата да критикуват и подиграват Toyota за бавното им навлизане на пазара на електромобили. Мнозина дори се осмелиха да предрекат, че японците ще изостанат зад конкуренцията.
Но цифрите никога не лъжат. Toyota и подразделенията й продадоха рекордните 11 233 039 автомобила през изминалата година. От тази цифра електрически са били едва 104 018 бройки. И сега забележете, това е ръст от… 325,2% спрямо продажбите на е-коли от японците през 2022 г.
Но въпреки това тези 104 018 електромобила представляват едва 0,926% от общите продажби, което оборва всички песимисти за бъдещето на Toyota, която показа, че и без EV може да расте като продажби.
Съвсем наскоро Акио Тойода каза пред фирменото списание следното:
Без значение колко и да се развиват BEV, аз смятам, че те ще постигнат пазарен дял от 30%. Това оставя оставащите 70% за HEV, FCEV или водородни двигатели. Нямам никакво съмнение, че автомобилите с двигатели ще оцелеят.”
Тази увереност идва и от това, че Toyota изпитва експериментални GR Yaris и GR Corolla, оборудвани с 1,6-литрови, 3-цилиндрови турбо двигатели, задвижвани от водород. Компанията вярва също, че синтетичното гориво също може да спаси ДВГ. Тя не се отказва и от технологията с водородни клетки, тъй като следващото поколение Nexo с горивни клетки е одобрено за 2025 г., макар през 2023 г. да са продадени едва 3921 водородни автомобили.
Но тук трябва да отбележим, че Toyota не се отказала от електромобилите, напротив, дори обеща революция след няколко години, когато покаже новото си поколение коли с електрическо задвижване, черпещи енергия от ново поколение батерии. И това допълнено с нов начин на производство.
Времето ще покаже, но към този момент Toyota обори критиците си. Нещо повече, в момента цялата индустрия е на изчакване, за да види накъде ще задуха политическият вятър след изборите за Европарламант през лятото и за президент в САЩ през есента.