Т емата Toyota и електромобили е многократно „дъвкана” от анализатори, специалисти и фенове. Факт е, че най-големият автомобилен производител в света изостава с много зад основните си конкуренти, когато стане въпрос за гама и продажба на електромобили. Сега Фелипе Муноз дава своя прочит по темата за Motor1.com.
Tesla, Volkswagen и китайските марки са новите главни действащи лица. Но наистина ли над 25-годишния опит на Toyota с електрифицираното задвижване не струва нищо?
Изоставането към днешна дата е огромно
С доставени 22 300 електромобила по света, Toyota се нарежда на 29-а позиция по продажби на BEV през 2022 г. Това са мижавите 0,2% от общите продажби на Toyota, възлизащи на 10,48 млн. през същата година.
Електрическото портфолио на Toyota се ограничава са три модела (C-HR, bZ4X и Lexus UX) и гама лекотоварни ванове (Proace). За да е ясна картинката, китайската BYD разполага с 13 електрически модела, без ванове. BMW Group има 8 модела EV, Stellantis – 9 леки е-модела и 17 е-вана.
Докато всички се хвърлиха в електрическата надпревара, Toyota продължи да усъвършенства хибридната си технология.
Над 25 години ноу-хау
Когато влезе в продажби през декември 1997 г., Toyota Prius стана първият в света масов хибриден модел. Той бе резултат от документа Earth Charter, обявен от компанията през 1992 г., в който се описваше целта за производство на нискоемисионни автомобили.
Емисиите СО2 не бяха гореща тема в края на 90-те години. Към септември 2022 г. са продадени 5,05 млн. Prius-а от четири поколения.
Истината е, че Toyota отвори вратата, смята Фелипе Муноз, към развитието и масовото навлизане на електромобилите, намалявайки вредните емисии на цялата си гама с течение на годините. В същото време компанията бе тясно обвързана с електрическото задвижване и батериите много повече, отколкото са лидерите на пазара на BEV в момента.
Какво да очакваме?
Ако има една отличителна черта, която най-добре описва Toyotaы то това са способностите й да разбира световните пазари. За разлика от всеки друг автомобилен производител, Toyota присъства в почти всяка държава благодарение на широката гама продукти, адаптирани към нуждите на различните клиенти.
Toyota е първият избор на нови клиенти в Африка, Близкия Изток, Япония, Югоизточна Азия и Океания. Това е най-привлекателната неамериканска марка в САЩ, втората най-популярна марка в Китай, третата най-популярна марка в Латинска Америка, петата най-популярна в Европа. Автомобилите на японския производител са популярни, защото са надеждни. Шофьорите им вярват.
Според моето мнение, казва Муноз, Toyota не е производител, който може да бъде пренебрегван. „Електрическите планове”, обявени през юни, които обещават батерии, способни да гарантират пробег до 960 км от 2026 г. и над 1400 км след 2028 г., са само началото на възстановяването.
Целта е да Toyota да влезе ударно на пазара на електромобили, когато търсенето е голямо и след като се почерпи вдъхновение от днешните големи играчи на пазара. След като подреди всичко по местата им, Toyota би могла спокойно да нанесе своя удар, благодарение на своите размери, ноу-хау и международно присъствие – трите елемента, които Tesla все още изгражда.