О бщата среща на акционерите на Toyota се състоя наскоро в централния офис на марката в Япония. По време на 2-часовото събитие, акционер зададе следния въпрос: “Може ли Toyota да бие Tesla?”
По-конкретно, след съобщението, че Toyota ще увеличи инвестициите си в заводи за батерии и ще започне да произвежда електромобили в САЩ през 2025 г., акционер се усъмни дали компанията „ще успее да върви в крак с Tesla“. Високопоставените служители на Toyota се редуват да отговарят.
Изпълнителният вицепрезидент Йоичи Миязаки отговаря първи, подкрепяйки „многопосочния подход на Toyota за декарбонизация чрез различни опции“. Д-р Гил Прат, главен научен сътрудник в Toyota, подкрепя това твърдение от научна гледна точка, като казва, че „оптималната стратегия за справяне с различни условия е да се подготви разнообразна гама от решения“. Toyota планира да преследва въглероден неутралитет чрез комбинация от хибриди, PHEV, BEV, FCEV (водородни коли) и алтернативни горива, въпреки че последният й план е по-фокусиран върху електромобилите от всякога.
Най-подробният отговор е даден от Такеро Като, който е президент на BEV Factory на Toyota. Новото подразделение беше основано през май 2023 г., посветено на разработването на напълно електрически превозни средства от следващо поколение, които трябва да се появят на пазара през 2026 г.
Обичам BEV. Чрез BEV искам да променя бъдещето на автомобилите, monozukuri („производство“ или „правене на неща“ на японски) и работата. Първо, колите. Ще се стремим към същия пробег като хибридните автомобили, които са толкова популярни. Това е огромна задача. Искаме хората да усетят уникалния характер на Toyota в продуктите BEV, които създаваме и доставяме. След това монозукури. Искаме да променим структурата на нашите автомобили и да намалим наполовина дължината на нашите производствени линии, да намалим или премахнем физически натоварващата работа, защитавайки японските монозукури и създавайки щастливо работно място за застаряващото население,” казва Като.
Тъй като в думите на Като не се чува името на Tesla, Акио Тойода, който остава председател на борда на директорите, се намесва в разговора, казвайки: „Не знам дали любовта може да победи Tesla. Въпреки това колите, направени от инженери, които ги обичат, ще трогнат сърцата на хората. Надяваме се, че ще очаквате с нетърпение електромобилите, които създаваме“.
Toyota търпи сериозни критики за забавянето на своята програма за внедряване на е-колите, тъй като в момента изостава от конкурентите, включително VW Group. Японският автомобилен производител признава, че Tesla е „често цитирана като отправна точка“, така че директното сравнение по време на събранието на акционерите не е нещо напълно неочаквано.
Toyota обещава, че следващото поколение BEV на марката ще предложи двойно по-голям пробег, възползвайки се от по-ефективни батерии, докато техният стил и динамика на шофиране ще „разбият сърцата“.
Напомняме, че Toyota наскоро обеща твърдотелна батерия в серийно производство до 2027 г. Тя ще даде възможност за пробег 1200 км. и същевременно да се зареждат за не повече от 10 минути.
Смятате ли, че това ще е достатъчно за Toyota да спечели битката срещу Tesla или вече е твърде късно за японския гигант?