И нвазията на китайските електрически автомобили в Европа започва да набира сила. Все повече производители от Китай заявяват своя интерес към европейския пазар и подготвят модели, които са значително по-евтини.
В отговор, европейските институции обмислят да им наложат допълнителни тарифи. Така ще се компенсират потенциалните държавни субсидии, за които се смята, че се дават на производителите от китайското правителство и това им помага да намаляват цените за крайните потребители.
Противно на очакванията обаче, самите европейски производители не изглеждат толкова ентусиазирани. В интервю за Financial Times, изпълнителният директор на Mercedes-Benz Ола Калениус обяви, че е против вдигането на таксите и дори предлага на Брюксел да намали тарифите за китайските EV-та.
„Не вдигайте тарифите. Аз съм опозиция. Мисля обратно. Вземете тарифите, които имаме в момента, и ги намалете. Навлизането на още компании на пазара е естествена прогресия на конкуренцията и трябва да бъде посрещнато с по-добри продукти, по-добри технологии и повече гъвкавост. Това е пазарната икономика. Оставете конкуренцията да се развие“, казва Калениус. Според него протекционизмът е движение в обратната посока.
Редно е да се отбележи, че китайските производители Geely и SAIC, в които собственост има и китайското правителство, държат една пета от акциите на Mercedes-Benz. Китай е и важен пазар за компанията. Миналата година, там са продадени един от всеки три нови „мерджана“.
Калениус е категоричен, че компаниите не искат подобен ход. „Не сме искали това разследване на ЕС. Компаниите не искаме протекции, тъй като вярвам, че най-добрите китайски компании също не искат протекции. Те искате да се конкурират свободно по света както всички останали. Отварянето на пазарите води до увеличаване на богатствата, особено в икономическото чудо на Китай, което изведе стотици милиони хора от бедността. Ако вярваме, че протекционизмът ни гарантира дългосрочен успех, мисля, че историята ни казва, че не е така“, казва още той.
В момента китайските EV-та имат 10% тарифа при вноса си в Европа. Същевременно, европейските производители плащат 15% при внос в Китай. Затова пък инвестират в заводи за местния пазар.