Колко далеч е светът от пълна електрификация

Китай е далеч напред и това не е изненада, Европа и САЩ изостават, Япония е много назад

Валентин Маринов,
Електромобили станции зареждане

iStock

П реходът от автомобили с двигатели с вътрешно горене към изцяло електрически е дълга история, която започна преди поне 15 години като осъзнат процес.

И ще продължи повече от 15 г. Ясно е, че няма да свърши през 2035 г., когато новите коли в ЕС, а и в най-посещаваните и влиятелни щати на Америка, ще се продават само с нулеви емисии. Работата е там, че макар и със затягащи се регулации, хората, които карат стари коли с ДВГ, най-вероятно ще продължат да го правят и след това.

Казусът не е само до това какви инвестиции ще направят производители и правителства, но и също в социални и културни предизвикателства за хората, които притежават и управляват автомобили.

Да не забравяме и икономическия фактор. Колкото и да растат продажбите на EV, светът сега е поредна криза, на която не се вижда краят, хората от средната класа като цяло спестяват покупка на ново возило и преходът се бави.

Да вземем България. Първо, автопаркът ни сега е най-старият в Европа. Второ, българинът е скептик и много по-късно от всички останали ще приеме, че зали ни харесва или не, сме в нова ера на мобилността.

Така - все още сме далеч от пълната електпификация и пътят може да се окаже по-дълъг, показва анализ на Фелипе Муньос от JATO Dynamics, публикуван в Motor1.com.

Според официални резултати от водещите световни производители на автомобили и проучване на Муньос, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8 процента от 71,3 милиона продадени в света през 2022 г.

Пазарният дял е по-висок от година по-рано, но е малък в сравнение с поставените цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Южна Корея.

Китай

Не е изненадващо, че китайските компании са напред. Десетте производителя, включени в анализа, са продали 2,83 милиона електромобила през 2022 г., което представлява 23 процента от глобалните им сделки.

Това е отличен резултат, като вземете предвид времето, което производителите имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно целите да бъдат да постигнати за 12 години.

САЩ

В останалия свят обаче развитието не е така стремглаво и устойчиво. В случая на американските производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на EV представляват 13,1 процента от общите на тези компании през 2022 г.

Двуцифреният дял се дължи до голяма степен на Tesla, която държи 87 процента от пазара. Без нея BEV представляват 1,9% от глобалните продажби на GM и Ford.

Европа

Петте големи европейски производителя са изтъргували 20,8 милиона автомобила миналата година, но само 1,39 млн. са били изцяло електрически. Това се равнява на 6,7%.

Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100 процента през 2035 г. изглежда трудно. Европейските “играчи” обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Южна Корея и Индия.

Япония

Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените четири японски компании (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), предлагащи изцяло електрически коли за 2022 г., са пласирали само 168 000 броя от 18,9 милиона.

Така EV представляват само 0,9 процента за японските производители. И процентът би бил много по-нисък, ако бяха включени Suzuki, Subaru и Mitsubishi.

Ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и държавна подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на заводи и изоставяне на важни автомобилни сегменти.

Още една глава в историята на електрификацията е на път да започне и тя обещава да бъде вълнуваща.

Южна Корея Япония Европа САЩ Китай електрификация преход електромобили електрически автомобили