България се “въздържа” на гласуването за забраната на ДВГ от 2035 г.

Решението мина с огромно мнозинство, но това още не е краят

България път магистрала задръстване коли

, iStock

България път магистрала задръстване коли

М инистрите на енергетиката на страните членки на ЕС очаквано одобриха плана за забрана на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., съобщи шведското председателства на Съвета на Европа, цитирано от БТА.

Срещу мярката гласува единствено Полша, а България, Румъния и Италия се въздържаха. Страната ни бе представена от министъра на енергетиката Росен Христов. Все пак споразумението беше одобрено с огромно мнозинство, а еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон го приветства.

Полският министър по климатичните въпроси Анна Москва посочи, че забраната "ще бъде унищожителна за нашите икономики и граждани".

Италианският министър на екологията Пикето Фратин заяви, че се е въздържал, тъй като Италия иска да бъда направено изключение и за автомобилите, ползващи биогорива.

Такова обаче ще бъде направено за новите коли, които се движат на климатично-неутрални горива, т. нар. синтетични или е-горива.

Решението се забави с няколко седмици, след като германският министър на транспорта Фолкер Висинг се обяви в последния момент срещу плана и поиска изключение за е-горивата. Компромисът между Брюксел и Берлин беше постигнат през уикенда, което направи възможно днешното одобрение на плана. България подкрепи Германия в процеса.

Това обаче не е краят. Заради включеното изключение за е-горивата, Европейският парламент трябва отново да разгледа закона може да се противопостави през следващите седмици. Ако това стане, Европейската комисия ще трябва да мисли върху друг план за попадане на синтетичните горива в сделката.

Процесът може да се проточи до есента, че и повече.

Технологията за производството на е-горива, извличани от водата и въглеродния диоксид с помощта на възобновяема енергия, е силно противоречива, тъй като изисква много средства, енергия и време, така се счита за нерентабилна.

Също днес в Брюксел бе одобрен план за развитие на инфраструктурата за електромобили по Трансевропейската транспортна мрежа (ТТМ), част от която е и АМ "Тракия".

Росен Христов е-горива Германия 2035 година забрана на ДВГ Европейски съюз България