Кои са най-често задаваните EV въпроси в Google и техните отговори

Някои от тях са неочаквано семпли

Мартин Дешев,
зарядна станция BMW M760e xDrive

BMW

И нтернет търсачката на Google несъмнено е много полезен инструмент. Чрез нея можем да намираме всякаква информация и да задаваме много сложни въпроси.

Тя е полезна и в другата крайност – да ни даде отговори на въпросите, които ни е срам да попитаме, защото са много базови. А пък едно от неприятните качества на мнозина е, когато чуят привидно елементарен въпрос, е да реагират остро или подигравателно: „Е, как може да не знаеш това?“

Истината е, че никой не се е родил научен и когато човек навлиза в нещо ново за него, то той задължително трябва да задава всякакви въпроси, включително най-семплите, за да може да натрупа знания. Електрическите автомобили например са нова сфера за мнозина. И така, TopGear са направили обобщение на най-често задаваните въпроси за EV в Google и техните отговори.

Колко време е нужно за зареждане на батерията?

За съжаление, няма точен отговор. Има множество фактори, които определят колко време ще се зареди батерията на електромобил. Това зависи от типа зарядно и какво поддържа колата. По дефиниция, зареждането от обикновен контакт е най-бавно и може да отнеме дори десетки часове. Домашно зарядно за EV може да съкрати времето до 8-12 часа, а при специализираните зарядни станции, времето може да е и минути. Има и други фактори, които влияят – наличност на зарядни, време на чакане за свободен слот и др.

Може ли да се тегли каравана с EV?

Разбира се. Даже в някои отношения електрическият автомобил ще се справи по-добре. Най-важното е караваната или ремаркето да не са по-тежки от изискванията, посочени от производителя на автомобила.

Защо електромобилите не се самозареждат?

Това е въпрос, който най-често е провокиран от техните функции за регенеративно спиране. Например, докато колелата се въртят, част от тази енергия да се използва за завъртане на генератор, който да зарежда батерията? Както и логичното – ако се сложи соларен панел на покрива, защо това не зарежда батерията? Би било чудесно, но нито един от тестваните досега методи (а те са доста) генерира достатъчно мощност и то за продължително време, за да може да компенсира консумацията от електромотора и останалите системи. И все пак, някои екстри, например соларен панел на покрива, се прилагат тук-таме и помагат за намаляването на общата консумация и съответно удължават пробега, макар и с малко.

Защо цялата кола не е покрита със соларни панели?

Досега те бяха много тежки и не могат да генерират толкова енергия. Новото поколение технологии вече напредва и предлага по-тънки и леки модули, но отново те не могат да заменят напълно стандартното презареждане. Освен това, поне засега, няма как да бъдат боядисани и всички коли ще изглеждат еднакво. А и разходите за ремонти при дори леки щети ще скочат значително и ще обезсмислят спестените средства.

Мога ли да зареждам EV докато вали дъжд?

Разбира се. Колите и зарядните станции са съобразени с метеорологичните условия и техните вариации. Напълно безопасно е, когато всичко е изрядно, но за всеки случай, оглеждайте кабелите преди зареждане за евентуални видими повреди по тях.

Защо електрическата кола издава странни звуци?

Да, електричеството само по себе си е безшумно, но все пак в едно EV има доста механични елементи и други системи, които е нормално да издават шумове. Освен това всички EV са задължени да издават и други звуци, за да могат да бъдат чувани от пешеходците.

Колко километра може да измине EV с едно зареждане?

И тук няма еднозначен отговор. Факторите, които влияят на пробега, са десетки. Отвъд очевидните като модела на автомобила, капацитета на батерията и стила на шофиране. Освен това влияят още околната температура, пътните условия, трафикът и др. С течение на времето състоянието на батерията също ще оказва влияние на максималния пробег и др.

коли автомобили електрически автомобил електромобили зареждане на електромобил