П реди дни Volkswagen Group обяви официално, че ще налее инвестиции в удължаване на живота на електрическата платформа MEB и разширяване на нейния обхват. Това е нещо като план В, след като проблемите със софтуера бавят другата платформа - SSP.
Така вече имаме MEB+, благодарение на която клиентите ще зареждат по-бързо и с по-голям пробег от 2026 г. нататък, припомня Automotive News.
Благодарение на това MEB ще извади 10 нови електрически модела, обещани до 2026 г. Включително и спряганата още от миналата година малка кола за “около 25 хиляди евро” от умалена версия на платформата.
VW може да използва свои предимства, за да намали производствените разходи. Досега само марката VW е продала повече от 500 000 автомобила на платформата MEB, която е в основата на общо 12 модела на групата, носещи емблеми на VW, Audi, Skoda и Cupra.
Но това е нищо - гигантът планира да произведе 10 милиона коли на платформата.
Не бяха оповестени данни за инвестициите, но германският в. “Франкфуртер алгемайне цайтгунг” съобщи, че масрафа по MEB+ ще излезе 1,5 милиарда евро.
MEB беше лансирана като първата специализирана за масово производство електрическа платформа при представянето на VW ID.3 през 2019 г.
Оттогава обаче платформи от конкуренти като Hyundai, Tesla, китайската SAIC и т.н. надминаха MEB по показатели като скорост на зареждане, цена и пакетиране.
Планираният наследник на MEB, „суперплатформата“ SSP или Scalable Systems Platform, трябваше да вдигне нивото, започвайки през 2025 г. с Audi Artemis, последван от VW Trinity през 2026 г. И в крайна сметка да обхване почти всички модели от 2030 г.
Но според информации проектът Trinity е отложен до 2028 г. поради опасения, че разработването на софтуера E3.0 изостава.
В същото време платформата на Hyundai-Kia, която стои в основата на автомобили като Hyundai Ioniq 5 и 6 и Kia EV6, надмина VW с 800-волтова архитектура, която позволява зареждане при скорости до 235 киловата, в сравнение с автомобили от 135 до 170 kВ от MEB.
Volkswagen няма да промени 400-волтовата архитектура на MEB, но каза, че ще увеличи скоростите на зареждане до 175-200 kВ, доближавайки се до максималните стойности на Hyundai, Kia и Tesla.
MEB+ ще има максимален пробег от 700 км срещу 550 км на MEB, така колите й ще се доближат до Tesla Model 3 и Model Y.
Ревизираната платформа е в основата на нов компактен SUV, описан вътрешно като електрически Tiguan, който ще се произвежда във водещия завод на VW във Волфсбург и ще бъде пуснат на пазара до 2026 г.
MEB+ ще използва новия „блок“ или унифицирани батерийни клетки, които Volkswagen ще доставя както от нова фабрика за батерии в Залцгитер, Германия, така и от планирания шведски завод на партньора Northvolt.
VW каза, че новите клетки могат да поемат различни химикали и да използват синергични ефекти, които ще намалят разходите за батерии с 50 процента.
За сравнение - SAIC, която има съвместно предприятие в Китай с VW, тази година пусна компактния MG4. Това е първият модел на напълно електрическата архитектура MSP (Modular Scalable Platform). Тя използва по-евтина LFP (литиево-железен фосфат) химия в сравнение с никела на MEB.
Във Волфсбург обявиха, че ще предложат LFP батерия за китайски модели, но не стана ясно дали опцията ще бъде налична за европейски автомобили. Химията може да компенсира нарастващите цени на батериите, като премахне нуждата от скъп никел и кобалт.