Защо VW и Mercedes се отдалечават от своите EV амбиции?

Софтуерни проблеми и лоша пазарна преценка препъват германските гиганти

,
Volkswagen завод Дрезден

Volkswagen

Г ерманската автомобилна индустрия изживява трудни дни и преките причини за това не са полупроводниците и газа.

Тази индустрия, най-вече чрез Volkswagen, често е заявявала, че иска да детронира Tesla на първото място при електромобилите още до 2025 г. Новини от миналата седмица обаче ни показаха, че най-силният и най-голям в Европа автомобилен бизнес се отдалечава от целите, които сам се постави.

И факторите за това не са външни, а вътрешни - изглежда, че специално VW и Mercedes се препъват сами. Върху този казус разсъждава Bloomberg в анализ.

Първо, в Германия се появиха публикации, че Volkswagen преразглежда широко афиширания доскоро проект Trinity, който представлява нова стратегия и концепция за производство на е-коли, завод на стойност 2 милиарда евро край Волфсбург и масов седан с размерите на Passat.

Нищо чудно новият бос Оливер Блуме да хвърли в коша плана за завод, с което и стратегията ще претърпи прекрояване. Единствено новият е-седан може да бъде оставен в играта, но с две години по-късно от планираното - вече за 2028 г. Най-рано.

Причината за всичко това е прословутият софтуерен проблем на компанията Cariad, която разработва оперативна система за някои от електрическите й автомобили, най-вече луксозните.

Цели модели на Audi, Porsche, Bentley, а явно и на VW бяха отложени. Всичко това повлича след себе си и други инвестиции, също в батерии и платформи. Така се твърди, че във Волфсбург могат да решат да залагат повече на архитектурата MEB, а не на по-авангардните, предвидени до 2030 г.

При Mercedes да от друг характер - може би лоша пазарна преценка и маркетинг, след като компанията се принуди да намалява цените на китайския пазар, който е най-големият в света. За луксозната лимузина EQS се стигна до отстъпка с цели 33 хиляди долара. Толкова струва цял един автомобил.

В момента световният пазар на електрически коли изглежда така:

1.Tesla - 17,4 процента
2.BYD - 11,7%
3.General Motors - 7,9%
4.VW Group - 7,1%
5.Hyundai - 5,3%
6.BMW - 2,4%
7.Mercedes-Benz - 1,9%

Припомняме, че трите германски гиганта са приготвили над 100 милиарда евро в електрификация до 2030 г.

Германските автомобилни производители обявиха смели цели за електрификация и твърдят, че водят прехода, но все още не постигат тези цели, коментира Майкъл Дийн от Bloomberg Intelligence. - Предстои им дълъг път.”

От хардуерна гледна точка не бих имал никакви съмнения, че те могат да правят превъзходни коли, каза пък Аксел Шмид, глобален ръководител на автомобилния отдел в консултантската фирма за управление Accenture. - Но може ли сложността и качеството, необходими за софтуера, да бъдат овладени от 120-годишно производство на хардуер? Не съм толкова сигурен.“

От всичко това изглежда, че към момента най-ранната година, в която VW може да посегне към трона на Tesla е 2026-а, а не 2024-та и то в най-добрия случай, прогнозират анализатори.

Със сигурност изглежда, че напоследък германците малко се препъват“, каза Матиас Шмид, базиран в Берлин анализатор на автомобилната индустрия. - Присъщият перфекционизъм може да бъде техният най-лош враг и вероятно да ги забавя в забързаната EV среда.“

Tesla Mercedes-Benz VW Volkswagen Group софтуер електрически автомобили