И лон Мъск има доста противоречив обществен образ, който през последните месеци залитна повече към неодобрението. Първо бе сагата около Twitter, после секс скандалът, заплахата към служители, че ще бъдат уволнени, ако не се върнат на работа… Но въпреки всичко Мъск си остава човек, чийто думи отекват силно в цялото интернет пространство, като дори е способен да срине акциите на дадена компания само с едно изречение.
Сега Мъск дава едно доста „напоително” интервю за Tesla Owners Silicon Valley, в което хвърля ясното около началото на Tesla и факта, че не американските данъкоплатци, а Daimler е спасителят на Tesla в първите години от съществуването на компанията.
През 2007-2008 г. светът изпадна в дълбока финансова криза. Мнозина губят работата, спестяванията и пенсионните си фондове. На всичкото отгоре американците бяха запитани дали трябва да „подкрепят производител на електрически автомобили от висок клас“. Мнозина казаха не. Ето какво казва Мъск по този повод.
Главният изпълнителен директор обяснява, че тогава именно Daimler е спасил Tesla от банкрут. Според Илон Мъск спасителят не е американският данъкоплатец. Той казва, че инвестицията на германската компания е била „от съществено значение за оцеляването на Tesla, а не държавните заеми“.
По това време Daimler иска да направи електрически Smart, за да успокои регулаторите. След това те решават, че същият ще е идеален за града, но компанията се нуждае от правилната технология за добро задвижване. Те се интересуват и от това как ще се държи EV в тестове, разработени специално за конкретна демографска група. По това време най-мъдрото решение е да се използва чужд опит. Така стигат до Tesla, защото по това време Roadster вече буни духовете.
Милиардерът казва, че тази тема все още не е разбрана широко от обществото, тъй като по онова време General Motors получава „откровено ненормално дарение от данъкоплатците“, Chrysler се радва на „куп пари“, а Ford получава заем от 5 милиарда долара.
Илон Мъск казва, че едва след като Daimler инжектира пари за сделката за Smart, в средата на 2009 г. Tesla получава „необвързващо писмо за интерес“ от Министерството на енергетиката (DoE). Този лист хартия съдържа потвърждение, че е възможен заем. Те кандидатстват, но в крайна сметка резултатът е различен.
Всъщност, казва Мъск, че Tesla никога не получава заем, подобен на този, който другите автомобилни производители получават по това време.
„Това не беше заем, в който просто ви дават 500 милиона долара. Това беше такъв, при който харчите парите, предоставяте фактури, тези фактури се дават на DoE, след което те възстановяват тези разходи въз основа на одитираните разходи, които сте платили. Не е нещо като еднократна сума. (...) Това е възстановяване на заем. Нищо не се дава безплатно. Не би било възможно това да се използва като авансов капитал, за да се случи нещо“, казва Илон Мъск за парите, получени от правителството на САЩ.
Освен това той подчертава, че споразумението е влязло в сила през 2010 г., а възстановяването е отнело месеци, за да пристигне. По това време рецесията вече е приключила.
Ако разчитахме на парите от този заем, Tesla щеше да фалира“, заявява главният изпълнителен директор.
Той изтъква, че до днес Tesla и Ford са единствените американски автомобилни компании, които не са фалирали след 2009 г.
Освен това Мъск казва, че заемът от DoE, който Tesla получава, е изплатен изцяло след първоначалното публично предлагане (IPO) през 2010 г. Това означава, че компанията е платила и лихвата, както и неустойката за предсрочно погасяване.
„Данъкоплатците направиха пари от заема [който Tesla получи]“, казва Илон Мъск.