И зявлението на германския министър на екологията се тълкува от медиите като заявка, че спирането на субсидиите ще стане по-рано от планираното, при това изцяло.
“Ще спрем екологичния бонус, т.е. субсидията за ЕV – по-рано”, каза Роберт Хабек на пресконференция с канцлера Олаф Шолц и финансовия министър Кристиян Линднер. „Боли ме, но това е цената, която трябва да платим за поддържането стълбовете на Фонда за климата и трансформацията.“
И под „по-скоро“ може да се разбира много скоро. Според германския вестник Handelsblatt бъдещите купувачи на електромобили вече няма да могат да кандидатстват за субсидии в Германия още от януари. Първоначално еко бонусът трябваше да продължи до края на 2024 г.
Мнозина разтълкуваха коментара на Хабек като знак, че правителството ще намали наличната сума за субсидии и че няма да стигне за цялата следваща година. Изненадващо е, че изобщо няма да се предлага.
Така или иначе, в съответствие с изменените насоки за финансиране на екологичния бонус, делът на правителството щеше да намалее през следващата година. И само BEV и FCEV с нетна продажна цена до 45 000 евро биха били допустими за отпускане на субсидия. По този начин много модели с цена над тази щяха да бъдат изключени, а размерът на субсидията за автомобили под 40 000 евро също трябваше да бъде намален.
Изглежда, че германските купувачи на EV все още могат да кандидатстват за субсидии тази година. Въпреки това, за да отговарят на условията, купувачите трябва вече да са получили автомобила си. Някои производители обещават да изплатят своя дял от бонуса, ако автомобилът бъде поръчан през 2023 г. – ако не, купувачите няма да получат никакви стимули.
Съобщението за премахване на стимулите идва, след като Федералният конституционен съд на Германия обяви през ноември за незаконно отпускането на средства – първоначално заделени за борба с пандемията от Covid – за проекти за опазване на климата
Поради това германското правителство трябваше да намали разходите, а Фондът за климата и трансформацията (KTF) е в центъра на тези съкращения. Според правителството KTF ще продължи да бъде „централният инструмент за щадяща климата трансформация“. Бюджетът обаче ще бъде значително намален – с 20 млрд. евро през 2024 г. и общо 45 млрд. евро до 2027 г. Тогава общият обем на фонда ще бъде около 160 милиарда евро.
Въпреки това данъчното облагане на дизела в сравнение с бензина – разговорно известно като „дизеловата привилегия“ – което отново беше критикувано след решението, няма да бъде засегнато. Данъкът върху служебния автомобил и надбавката за пътуване до работа също не са засегнати.