Ford губи по почти $60 000 на продаден електромобил

Но това ли е пълната картина? Със сигурност не, защото Ford прави огромни инвестиции в момента в електромобили, а потвърждение за правилния път е туит на Мъск, който определя политиката на конкурента като „умна”

Ford Mustang Mach E

, Ford

Ford Mustang Mach-E

Ford разкри финансовите си резултати за първото тримесечие на годината. На пръв прочит изглежда, че подразделението за електромобили е на път да закопае компанията с огромните загуби, но това е най-опростен прочит на цялостната картина. Да, Ford наистина гуми в момента, но това е заради огромните инвестиции в нови заводи, които прави. А и няма как Синият овал да бъде потопен, тъй като подразделението му за конвенционални автомобили печели достатъчно.

И тук само ще напомним историята на Tesla, която всяко тримесечие в продължение на десетилетие отчиташе стотици милиони, дори милиарди загуби. Няма да коментираме къде се намира в момента Tesla. А и изказването на Илон Мъск в подкрепа на стратегията на Ford говори красноречиво.

За пръв път Ford публикува подробни финансови резултати за трите си подразделения: Ford Model e, Ford Blue и Ford Pro. Идеално за заглавия звучи докладът за Ford Model e, от който става ясно, че компанията губи по $58 333 на продаден електромобил през първите три месеца на годината. За този период Ford е доставил едва 12 000 електромобила, като подразделението е загубило $700 млн. (преди данъци и такси). Продажбите на EV е генерирала $700 млн. приходи, огромен спад спрямо $1,6 млрд. през последното тримесечие на 2022 г.

Извадени от контекста, тези цифри са изключително притеснителни. Затова трябва да се вкара контекст. Първо, намаленият обем на продажби се дължи на планирано намаление на производството в завода в Мексико, който произвежда Mustang Mach-E. Това е с цел оптимизиране на производствените мощности и постигане да годишен капацитет от 210 000 EV годишно до края на 2023 г.

Изгарянето на огромни парични потоци от Ford Model e се дължи на другите големи инвестиции, включително $3,5 млрд. за завод за LFP батерии в Маршал, Мичиган, както и за строежа на BlueOval City в Тенеси. Там трябва да се произвежда следващото поколение електрически пикап на Ford от 2025 г., като планираният капацитет на завода трябва да достигне 500 000 електромобила.

А въпросната загуба се покрива от Ford Blue, който отчита нетен приход преди данъци и такси от $2,6 млрд., на по-важното е, че оперативният марж е 10,4%. Всичко това се дължи на F-150, от който се произвежда по един на всеки 30 секунди.

За това, че инвеститорите във Ford не трябва да се притесняват, идва и становището на Илон Мъск: „Смятам, че цялостната стратегия на Ford е умна”, допълвайки, че „маржовете винаги са трудни за нови модели.”

Това не е първият път, в който Мъск се изказва ласкаво по адрес на Ford. Той честити за лансирането на F-150 Lightning, а преди това (2019) бе доста ентусиазиран при лансирането на Mustang Mach-E.

В момента това са двата електрически модела на марката, но съвсем скоро в производство трябва да влезе Explorer EV, който има потенциала да стане бестселър. А преди дни Бил Форд разкри, че компанията скоро ще покаже и 7-местен SUV.

Ford електромобили продажби