Е лектрическите автомобили ще станат по-евтини когато се ползват като услуга, а не като лична собственост.
Това твърди в интервю за БТА Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).
Тогава въобще няма какво да говорим за цената. Когато човек плаща електромобилът да се премести от точка А до точка Б и дава, примерно, 5 лева за това, както е таксито, за каква цена говорим", коментира Левков.
Той счита, че не трябва да се чака само на държавна помощ и съдействие от институциите за развитието на сектора на електромобилите. Според Левков бизнесът вече прави това, което трябва. Той даде за пример, че споделените електромобили на Spark са работещ модел.
Това е моделът на бъдещето", допълни той.
В тази връзка Илия Левков не съветва хората да си купуват електромобили, а да се ползват такива под наем. Те може да се ползват много бързо и лесно чрез мобилно приложение от телефона.
Ако все пак човек иска да си смени бензиновия или дизеловия автомобил с електрически, трябва да се използва колкото се може по-дълъг наем или оперативен лизинг, препоръчва той. Според председателя на УС на ИКЕМ няма смисъл да се притежава лично електромобил, след като може да се наема вече много бързо и лесно.
Все пак, ако човек управлява всеки ден електромобил, той ще "избие" цената си още на петата година.
На петата година нормалният двигател ще ви докара разходи за още един автомобил, докато електрическият ще изкара за още един автомобил", заяви Левков.
Зареждането на електромобил на физическо лице в гаража струва около 2 - 2,50 лева. За едно зареждане за тази сума може да се изминат поне 100 километра, изчисли Илия Левков.
Независимо от високите цени на тока, зареждането ще излезе максимум 2,50 лв.”, изтъкна той.
Проблемът с по-малкия пробег вече е решен от някои компании, коментира още председателят на УС на ИКЕМ. Той даде пример с Volkswagen (поне 400 км с едно зареждане); Hyundai Kona (460 км с едно зареждане); Mercedes-Benz…
Има възможност, но при всички положения човек трябва да дозареди. Докато пиете едно кафе, колата ще е заредена", отговори Илия Левков на въпрос дали може само с едно зареждане да се измине разстоянието от София до Бургас.
Той уточни, че зареждането на бързозарядна станция отнема от 30 минути до 1 час, но само за дозареждане. На магистрала "Тракия" има няколко бързозарядни станции.
В страната има около 600 зарядни станции за електромобили.
Проверка на сайта на Spark показва, че само в София има 223 точки за зареждане на EV. Станциите на Eldrive са безплатни за всички потребители на Spark.