Мръсната тайна на хибридите: EV се оказват много по-екологични

Дори и когато се има предвид целият жизнен цикъл и бракуването

Мартин Дешев,
колона станция зареждане електромобил

iStock

М ного се говори за това колко екологични са хибридите и изцяло електрическите автомобили. Една от най-честите критики за EV-тата е, че може да са с нулеви емисии докато се движат, но пък генерират много вредни за екологията вещества при производството на батериите, зареждането им и съответно при бракуването.

Съответно тезата е, че хибрдите са най-добрият избор за тези, които искат максимално екологична кола. Ново проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) оборва тези твърдения и показва, че EV остават „най-зелените“ превозни средства и то с голяма разлика, съобщава CarScoops.

Проучването взима предвид целия жизнен цикъл на автомобила. Това включва частите, производството, използването и след това бракуването. Именно произвеждането и след това бракуването на батериите на електричките се изтъква като изключително токсичен и вреден за околната среда процес. Също така и източникът на тока за зареждането им по време на употребата.

Затова са направени две версии на проучването. При едната токът за зареждането е използван от общата енергийна система, т.е. смесени източници. А при другата – EV-то е зареждано само от възобновяеми източници. За всички са анализирани данните на коли, които са с моделна година 2024 г. и са продавани в САЩ.

И в двата случая електрическите автомобили се оказват много по-екологични и компенсират другите процеси. В първия вариант EV генерират 2,2 пъти по-малко вредни емисии спрямо меките хибриди седани и 2,5 пъти по-малко в сравнение с меки хибриди SUV.

Plug-in хибридите генерират средно по два пъти повече емисии и за двата типа автомобили. А колите само с ДВГ – 3,5 пъти повече.

Когато се използва само „зелена“ енергия за презареждането на EV, разликите стават още по-големи. Тогава хибридните SUV-ове генерират 4,9 пъти повече вредни емисии, а SUV-овете с ДВГ – 6,7 пъти повече парникови газове.

ICCT има и осреднени стойности, за да не се гледа само в идеалния случай. Средно колите с батерии имат между 66% и 74% по-малко емисии спрямо еквивалент с ДВГ и до 85% при използване само на зелена енергия.

От Съвета прогнозират, че през 2030 г. разликите ще са още по-големи. Тогава SUV с ДВГ ще генерира 7,5 пъти повече спрямо EV SUV. Разликата ще се увеличи и спрямо хибридите, чийто потенциал за намаляване на емисиите е много по-малък от този на EV, които тепърва ще подобряват жизнения си цикъл, показва още проучването.

хибриди хибрид електромобили електрически автомобил автомобили коли