Електричките продължават да се обезценяват по-бързо от ДВГ

Не се очертава тенденция това да се промени скоро

Мартин Дешев,
Rivian

Getty

И звестно е, че електрическите автомобили се обезценяват по-бързо от еквивалентите им с традиционни двигатели. Причините затова са много и вместо да се решават, изглежда, че се натрупват, отбелязва Autoevolution в свой анализ.

Изданието дава за пример луксозните и спортните автомобили. Това традиционно е сегментът от пазара, в който обезценяването е най-голямо и бързо за колите с ДВГ. Ситуацията се оказва още по-лоша за електрическите им еквиваленти.

Топ версията на електрическия Rivian R1T Launch Edition например официално се продава за около 70-80 000 долара според екстрите. През 2022 г. по време на хаотичните пазари за нови и използвани коли, цената му е достигнала дори 150 000 долара. А през 2023 г. използван екземпляр в добро състояние и с 50-60 000 км. струва около 60 000 долара.

В САЩ към края на 2023 г. има около 4 млн. електромобила по пътищата. Продажбите им са се увеличили с около 50% и са били около 1,2 млн. изцяло електрически автомобила и 200 000 plug-in хибрида. Отчита се обаче осезаемо забавяне на растежа и интереса.

Паралелно с това върви и подмяна на порта за зареждане, като все повече производители в САЩ преминават към стандарта на Tesla – NACS. Той предлага по-добри характеристики и това означава, че логично е по-желан от клиентите. Така притежателите на по-стари електрички без този порт губят още повече от стойността на колата си.

Същото важи и за технологиите в електрическите автомобили. Те се развиват много по-бързо и често се получава така, че дори и настоящи модели биват подобрявани в процеса на продажбите. Това е добре за новите клиенти, но означава, че настоящите ускоряват загубите си, защото се оказва, че карат „стара“ кола много по-скоро.

Липсата на инфраструктура и несигурността с това дали изобщо зарядното ще работи, когато стигнат до него, карат много хора да се разколебават за покупката и живота с електрическа кола за момента. Или най-малкото този автомобил да не е единствен в гаража.

Застраховките на електрическите автомобили също се оказват по-високи. Ремонтите на тези коли често са по-скъпи и това кара застрахователите да предпочитат направо да отпишат автомобила, отколкото да плащат за мащабни поправки. А това означава автоматично по-голям риск и съответно по-висока премия.

Всичко това са все фактори, които нямат изглед да се променят скоро. И това се отразява много сериозно на цените на електричките втора ръка.

Според Manheim Market Report, през миналата година обезценяването на електрическите автомобили е средно 16,4%. Това е с цели 7,4% повече спрямо обезценяването на луксозните автомобили с ДВГ и със 7,1% повече в сравнение с всички коли с ДВГ.

Ако се гледа тип автомобил, а не с какво задвижване е, най-бързо се обезценяват компактните и средните по размер автомобили. SUV-овете, кросоувърите и пикапите губят стойността си по-бавно.

Според друг анализ на Cox Automotive, средната цена на автомобилите втора ръка през януари 2024 г. се е повишила с 5% спрямо декември 2023 г. Автомобил втора употреба си намира нов собственик средно за 53 дни.

коли автомобили електрически автомобил електромобили втора ръка втора ръка електромобили