С поред данни на Университета на Небраска, всяка година в САЩ има около 100 000 инцидента, в които превозни средства напускат пътя. Задачата на мантинелите, „джързитата“ и другите ограничители е да запазят МПС-то в рамктие на пътя и да намалят щетите.
Оказва се, че това е все по-трудно, показва проучване на същия университет, съобщава MotorTrend. Те са направили и тест, в който електрическият Rivian R1T е засилен и ударен в стандартна мантинела. Резултатът? „Почти като маратонец, който къса лентата на финала“.
Защо се случва това? Заради физиката. Електрическите автомобили и SUV-овете са доста по-тежки и конвенционалните мантинели не са предвидени за удари от голямо тегло с толкова висока скорост. А когато комбиниране електрическо задвижване в SUV, получаваме сериозен „таран“, който трудно може да бъде спрян.
Самите стандарти биват обновявани периодично и мантинелите и другата ограничителна инфраструктура стават по-здрави. Но това не означава, че са монтирани. Обикновено новите стандарти се прилагат за новите и ремонтираните пътища. Евентуално биват подменяни и частични секции от стари трасета, където е имало инцидент.
Резултатът е, че преобладаващото количество мантинели не са годни да устоят на големите и тежки модерни автомобили. Проблем са и коренно различните стандарти в държавите. Както и различното ниво на тестове.
Например на места се гледа дали мантинелата може да устои дори камион с ремарке. Други пък се стремят само да забави такъв камион или да го предпази от преобръщане. Трети слагат подобни подсилени мантинели само на магистрали.
Затова е нужна повече работа в сфера, единен подход и по-бързо обновяване на инфраструктурата. Все неща, които сме наясно, че реално ще се случат много бавно, ако изобщо се реализират.