В продължение на десетилетия европейците бяха върли почитатели на малките автомобили. Те са подходящи и за малките европейски улици. Същевременно обаче по света вървеше голяма мания по SUV-овете, която макар и с по-бавни темпове, застигаше и Европа.
Според анализ на Dataforce, през 2023 г. SUV-овете за пръв път са завзели 51% от пазара на нови автомобили в Европа, съобщава Electrek. Продажбите на SUV-ове са се увеличили с 19% до 6,63 млн. Досега хечбеците и комбитата бяха предпочитани, но те биват заменяни от всякакви по форма и размер SUV-ове.
Ръст има и към малките SUV-ове, от които са продадени почти 2,2 млн. броя в Европа миналата година. След тях са компактните SUV-ове с 1,9 млн. продажби. Най-много обаче се купуват големите премиум SUV-ове. Те попълват останалите бройки до 6,63 млн.
Най-продаваният SUV е Tesla Model Y. Той е и най-продаваният автомобил изобщо в Европа, като става първият изцяло електрически, който постига тази титла.
Така той спомага и за друго постижение – 48% от всички премимум SUV-ове със средни размери са изцяло електрически. В по-масовия клас лидер е Volkswagen ID4. В класа на топ спортните SUV-ове, лидер е BMW XM, следван от Lamborghini Urus и Bentley Bentayga.
При малките SUV-ове обаче електрическите модели почти не се търсят – едва 1,7% от всчки. И като цяло само 5,4% от всички малки нови коли са електрически.
Същевременно спада интересът към малките коли. От тях са продадени 698 858 броя в Европа през миналата година.