Електрическият преход е урок как не трябва да се прави

Всичко, което може да се обърка, се обърка

Мартин Дешев,
Зареждане електромобил Германия Tesla

iStock

П реходът към електрически автомобили не върви както трябва. Поне не според очакванията на най-големите привърженици на технологията и на институциите.

През изминалите няколко години бяха положени много усилия за „мотивиране“ на популяризирането на EV. Но данните, особено през 2024 г., показват застой на ръста и дори сериозен спад в някои големи европейски пазари. Същевременно, в Китай електромобилите продължават да записват ръст на продажбите, както и в утвърдени пазари като Норвегия.

Проблеми имат и някои производители. Tesla за пръв път записа отрицателна година, макар и с минимално понижение от около процент. Това обаче е проблем, имайки предвид, че в годините преди това практически винаги записваше двуцифрен ръст. Срив на продажбите има и на важни пазари като Германия и Франция.

Междувременно в ЕС, САЩ и Великобритания продължава да няма яснота за сроковете на „живот“ на ДВГ. Всичко е уж вече решено, но постоянно се предоговаря и преразглежда.

Резултатът от това е, че EV преходът се превърна в урок как не трябва да се въвеждат големи промени. Това не би било чак толкова лошо, ако си „научим урока“ и не повтаряме грешката занапред.

Но историята показва, че това не се случва. Примерите са в други индустрии. В ИТ сектора подобна грешка беше повторена няколко пъти преди тя да осъзнае естеството на проблема.

Например опитът за налагането на 3D телевизорите. Те бяха представяни като големият хит, който ще преобрази разбиранията ни за мултимедия. В крайна сметка се провалиха гръмко и вече на практика никой не се вълнува от 3D филми у дома.

С подобен голям ентусиазъм бяха направени опити и за налагането на други технологии като таблети, виртуална реалност, смарт часовници. Всички те все още съществуват, но таблетите „приеха“, че няма да заменят лаптопите, а виртуалната реалност се примири с факта, че също няма да е масова технология и ще бъде прескочена от смесената реалност. Смарт часовниците всъщност се превърнаха в успех, но доста по-късно от очакваното.

Причината е, че с тях ИТ индустрията вече подходи по-разумно. След като първоначалната еуфория не оправда нагласите, браншът не се отказа, но продължи да развива устройствата с по-спокойно темпо, без да ги налага силово на потребителите. Няколко години по-късно, технологиите се развиха достатъчно, че да направят умните часовници достатъчно интересни за хората и те сами ги потърсиха.

ИТ секторът сега е в подобна ситуация и с изкуствения интелект. Със сигурност е изкушаващо за компаниите да започнат да изтъкват AI като ултра-мега-гига хит, но са наясно, че подобен ход ще има обратен ефект. Затова оставят технологията да се развива, акцентират я, но не я натякват и не създават усещане в потребителя, че е задължен да я използва.

А с EV се получи точно това. Хората се чувстват принудени да преминават към електромобили без да са готови за това. И то на фона на постоянните критики към технологията, кризите в сектора и огромната непредвидимост и неясността в регулациите и сроковете, които са все „окончателни“ и все биват променяни.

Подобно поведение няма как да изгради нужното доверие и желание за масов преход към EV. Още по-иронично е, че автомобилният сектор всъщност осъзнава това, но изглежда безсилен да намери друго решение. И то имайки предвид, че той всъщност подхожда правилно с автономните коли. Те също са разработка с огромен потенциал, но тя не бива налагана силово на хората и е оставена да се развива спокойно и постепенно да достигне масовия потребител. Така трябваше да се подходи и с електромобилите и преходът към тях всъщност можеше да се случи доста по-бързо и гладко.

коли автомобили електрически автомобил електромобили