E-Mobility Index: Китай води, Германия наваксва

Пламен Георгиев,
електромобили Volkswagen

Volkswagen

Г ермания поема лидерството в технологичната сфера на е-мобилността, изпреварвайки Франция, докато Китай консолидира общото си лидерството, особено що касае батериите. Последното издание на Electric Mobility Index, дело на Roland Berger и fka GmbH, сравнява седемте основни автомобилни нации.

Според оценката, пропорцията на електрически и полуелектрически автомобили в Китай прескача прага от 5% за пръв път през първата половина на 2019 г. Пазарният дял на този тип автомобили се увеличава драстично и в останалите шест държави в проучването.

Вторият фактор, свързан с лидерството на Китай, е индустрията. Roland Berger и fka очакват страната да увеличи лидерството си още повече. “Никоя друга страна не планира да увеличи родното производство на клетки до такова ниво,” обяснява Аленсандер Бусе, старши консултант в fka. “Китайското производство на клетки за батерии се очаква да се увеличи над 1000% в периода 2017 - 2022 г. спрямо периода 2016 - 2021 г.”. След Китай се нареждат САЩ, Южна Корея и Япония, чак след това са европейските държави.

За да се доближат до горните нации по отношение на производството на батерии, силните в Европа се нуждаят от време, високи инвестиции и дълбоко разбиране на технологията – и сътрудничество в рамките на континента. “Европейските автомобилни производители и доставчици с химическо минало трябва да се позиционират като инвестиционни партньори,” обяснява Бусе. “Те трябва да се подготвят да споделят рисковете, като вложат милиарди в инвестиционен капитал.”

Проблемът е, че Roland Berger и fka виждат проблем с рентабилността на европейските производители в техния настоящ бизнес.

“Пазарната перспектива продължава да е положителна, но електромобилите са по-малко печеливши за OEM (Original Equipment Manufacturer) спрямо конвенционалните автомобили,” казва Волфганг Бернхарт, партньор в Roland Berger. “Производителите трябва да увеличат рентабилността с новите „батерии като услуга” модели.”

fka, Roland Berger

Когато сравнява отделните страни, Roland Berger взима предвид трите ключови фактора за оценка: технология, индустрия и пазар. Макар да отбелязва първо място в сферата на технологията, Германия се нарежда една трета след Китай и САЩ в общата класация на нациите.

Технологиите, които извеждат Германия до първото място в тази сфера (от трето), не са изредени в прессъобщението. Проучването отбелязва нарастващия фокус на германските OEM върху малките и компактни електрически модели. Важно е да се отбележи, че САЩ пада от второ до шесто място в класирането в полето на технологиите.

Макар американските автомобили (основно Tesla) да водят по пробег, процентът на електрифицираните SUV и PHEV в автопарковете на всички американски OEM се очаква да нарасне рязко, което намалява „средното технологично представяне на автомобилите, които да се оценяват”.

Цените на батериите са паднали с 87% спрямо 2010 г.

Полша въвежда високи субсидии за евтини електромобили

Audi налива 12 млрд. евро за електрификация до 2024 г.

Източник на статията: Vesti.bg

е-мобилност е-коли електромобили