Бързо зареждане vs. бавно зареждане: унищожава ли се батерията

Анализ на данни от 12 500 автомобила Tesla в САЩ дава отговор на този важен за електромобилите въпрос

Пламен Георгиев,
Tesla Model S зарядна станция електромобили

iStock

Е дно от най-големите притеснения, свързано с бързото зареждане, е свързано с вярването, че то, на теория, води до по-бързо увреждане на батерията, зареждайки много енергия за кратко време. Тази повреда се изразява в понижаване на капацитета на батерията, снижаване на пробега, евентуално до нуждата от замяна с нова, а това е кошмарът за всеки собственик на EV.

Recurrent анализира данните от бързо зареждане на 12 500 автомобила Tesla в САЩ, за да установи дали софтуерните и другите механизми за безопасност в контролните системи на батерията (BMS) вършат своята задача.

Ето и основния въпрос: ще навреди ли бързото зареждане на батерията на електромобила?

Краткият отговор на Recurrent гласи, че епизодичното използване на бързо зареждане не вреди.

Анализирани са данни за автомобили, които зареждат поне 90% от времето на бързозарядни станции с тези от автомобили, които зареждат под 10% от времето на DC станции.

Резултатите показват, че няма статистическо съществена разлика в понижаване на пробега между автомобилите Tesla, които почти изцяло се зареждат на DC и тези, които се зареждат на АС станции.

Накратко, системите за контрол на топлината, напрежението и батерията, в които производителите инвестират сериозно, предпазват батериите от увреждане при рутинна употреба на бърза зарядна станция.

Кога бързото зареждане е по-вероятно да нанесе вреда?

Има няколко примера, при които бързото зареждане може да повлияе негативно на батерията.

Препоръчително е да се избягва бързо зареждане в екстремно горещо време, без преди това да сте подготвили температурно батерията за това. Терминът рreconditioning (предварително охлаждане) се използва за случаите, когато системата за топлинен контрол охлажда предварително батерията, за да може тя да поеме по-високата скорост на зареждане без да прегрее. Обикновено, ако настроите навигацията да ви заведе до станция за бързо зареждане, батерията предварително ще се охлади.

Ако трябва да зареждане в екстремно студено време, е добре батерията да се подгрее. Често шофирането на късо разстояние преди бързото зареждане е достатъчно, за да загреете батерията. Шофирането дотам по навигация също ще свърши работа.

Избягвайте бързото зареждане на вашия EV при много ниски или много високи нива на заряд в батерията, тъй като съпротивлението от батерията ще бъде по-високо.

зарядни станции бързо зареждане зареждане на електромобил зареждане