Студът вреди на батериите на EV-тата и няма какво да се направи… засега

Проучвания показват сериозно намаляване на капацитета заради ниските температури

Мартин Дешев,
колона станция зареждане електромобил

iStock

Н аскоро Tesla отново беше критикувана остро, че е направила екип, чиято цел е да потулва недоволство на клиенти за пробега на автомобилите ѝ. А по-рано тази година компанията беше глобена от южнокорейски регулатори с 2 млн. долара именно заради жалби на недоволни клиенти, които са сметнали, че Tesla преувеличава пробега на колите си, когато е студено, съобщава Autoblog.

Корейската Комисия по честна търговия е изчислила, че обикновено производителността на батерията на Tesla пада с около 50%, когато е студена. А допълнително проучване на Recurrent показва, че от този проблем страдат практически всички електрически коли.

Компанията е анализирала хиляди електромобили и е открила, че когато температурите са под нулата, производителността на батериите пада между 3% и 32%. За отправна точка е избрана температура от 21 градуса по Целзий.

Анализът посочва две основни причини. Първата е, че колите с традиционни двигатели използват топлината от агрегатите, за да загряват купето. Електромобилите нямат такъв, така че се налага да използват много повече електричество, за да загреят и пътниците, което влияе осезаемо на оставащия капацитет.

Освен това самите химикали в батериите също не „харесват“ студа. Заради ниските температури процесите и реакциите се случват по-бавно. Резултатът е по-дълго зареждане и по-бързо разреждане.

Националната лаборатория в Айдахо изчислява, че батериите се зареждат до три пъти по-бавно при студени температури. От Института по енергетика на Университета на Мичиган казват пред Wired, че батериите са „като хората“. Те предпочитат температури между 15 и 26 градуса по Целзий.

Като цяло се препоръчва при студено време да се държи повече заряд в батериите и той да не пада под 20%. Това ще позволи на електромобилите по-лесно да поддържат системите си докато са паркирани и намалява риска от пълно изтощаване.

Засега няма какво много да се направи по този казус. Това е въпрос на физика и химия и би изисквал сериозни промени в батериите като цяло.

Все пак, собствениците на такива коли, могат да им помогнат. Например да се използва икономичният режим на автомобила, който пести повече енергия. А който няма отопляем гараж, може да вземе добро покривало за автомобила си. То ще помогне за запазване на температурата по-дълго време и съответно ще създаде малко по-добри условия и за батериите.

батерии автомобили коли електрически автомобил